Ishodi i šta s njima

Ваши предлози или мишљења у вези подизања квалитета наставе.

Re: Ishodi i šta s njima

Порукаод jelka » 07 Апр 2011, 23:06

ЈеленаБг пише:... pazi, tek sam sada primetila da nema programa za srpski jezik i književnost, strane jezike, fizičko, građansko i veronauku... pokušala sam da nađem primer na kome bih objašnjavala, pa sam htela da nađem baš francuski, ali neeemaaa... :cry:

Jao, srce si - ali rekoh ti da nema za strane jezike :)
Ne brini, pitaću ja dalje kako se budem udubljivala :D
Quod licet Iovi non licet bovi
Корисников грб
jelka
 
Поруке: 460
Придружен: 09 Мар 2011, 10:21
Место: Valjevo (član USPRS)

Re: Ishodi i šta s njima

Порукаод ЈеленаБг » 08 Апр 2011, 08:06

Evo, na primer, kako izgledaju ishodi po temama za informatiku za 3 časa nedeljno...

Увод у информатику
По завршетку теме ученик ће бити у стању да:
• Схвати значај и примену информатике
• Разликује основне појмове: бит, бајт, податак и обрада података
Рачунарски снстем и оперативни систем
По завршетку теме ученик ће бити у стању да:
• Разликује основне елементе рачунарског система и њихову улогу
• Безбедно стартује, користи и искључује рачунарски систем
• Познаје актуелни графичи оперативни систем и подешава његове параметре
• Користи периферне и мултимедијалнe уређаје
• Користи основне програме за рад са датотекама, програме за заштиту података, прављења резервних копија и мултимедију
Апликативни софтвер
По завршетку теме ученик ће бити у стању да:
• Креира жељени текстуални документ
• Креира документе са табеларним садржајима
• Креира једноставне мултимедијалне презентације
• Користи Интернет и његове основне сервисе (WWW, е-mail, FTP)

Prvo, smanjen je broj tema u odnosu na inače. Nema potrebe da se ne znam koliko cepka...
Ishodi su prilično opšti. Niko nas ne tera da radimo tačno ovo ili ono. Mogu se uklopiti i u izrazito napredne i one druge grupe - ostvarenost ishoda ne zavisi od mogućnosti učenika.
Nigde ne piše da moramo da koristimo ovaj ili onaj operativni sistem ni program.

Sad, što se tiče ocenjivanja... Recimo ishod "...kreira tekstualni dokument". Tu se uči word, obično... i prilično je opširno (unos teksta, formatiranje znakova, formatiranje pasusa, rad sa tabelama, ubacivanje slika, priprema za štampu i štampanje, ...) Dakle, kada predmetni profesor piše svoj plan, razbiće ovaj ishod na gomile malih ishoda. Pri ocenjivanju teme, vodi se računa o zahtevu glavnog ishoda. Znači, ako tekstualni dokument, kakav, takav postoji - to je dvojka. Ako je pri tom čitljiv, sa ubačenim slikama - trojka. Ako je pristojno formatiran po stranicama, organizovane tabele - četvorka. A ako pri tom ima i složenije elemente - petica. To sve kad imate prosečnu grupu. Naravno, može vam se desiti da imate računarski potpuno nepismene đake i moguće je da ih većinu vremena učite kako se kuca tekst. A može se desiti i da imate naprednu grupu, koja će donositi materijale od kuće i sa kojom ćete u okviru teme uspeti da napravite celu elektronsku knjigu, sa sve sadržajem, literaturom, indeksom slika i tabela...

I sada je, nadam se, jasno zašto ja volim ishode... dozvoljavaju mi veliku slobodu... :D
A možete da imate i budibogsnama ishode, kao Jukie, pa da mislite kako je to naopak sistem :cry:
ЈеленаБг
 
Поруке: 1904
Придружен: 06 Окт 2010, 00:30
Место: Београд

Re: Ishodi i šta s njima

Порукаод Jukie » 08 Апр 2011, 14:05

• Користи Интернет и његове основне сервисе (WWW, е-mail, FTP)
ЈеленаБг пише:A možete da imate i budibogsnama ishode, kao Jukie, pa da mislite kako je to naopak sistem :cry:


Stvarno je za plakati... :?

offtopic: šta je FTP?
Jukie
 
Поруке: 385
Придружен: 02 Нов 2010, 02:14

Re: Ishodi i šta s njima

Порукаод Alex » 08 Апр 2011, 15:16

Protokol za prenos fajlova. Nekad je to bio zaseban mrežni servis/program, ali je danas skoro sve integrisano u http (WWW), pa i prenos fajlova. Kako god,stari servisi i dalje postoje. Mnogi ljudi i dalje smatraju da je komandna linija kul stvar. :D
"We want information, information, information."- "Who are you?" - "The new number two." - "Who is number one?" - "You are number six." - "I AM NOT A NUMBER, I AM A FREE MAN!!!" - "HAHAHAHAHAHAHAHA."
Корисников грб
Alex
Модератор
 
Поруке: 3509
Придружен: 18 Апр 2009, 11:43

Re: Ishodi i šta s njima

Порукаод ЈеленаБг » 08 Апр 2011, 16:03

Hvala, Alex! :D

Nadam se Jukie, da sad imaš predstavu kako bi trebalo da izgledaju ishodi... :roll:
ЈеленаБг
 
Поруке: 1904
Придружен: 06 Окт 2010, 00:30
Место: Београд

Re: Ishodi i šta s njima

Порукаод ЈеленаБг » 10 Апр 2011, 10:47

Evo, da vidite i kako se pišu "mesečni" planovi... Navodnici su tu jer se planovi pišu u odnosu na vreme trajanja ostvarivanja određenog ishoda ili grupe ishoda. Oni mogu biti ujedno i pripreme za čas.
PLAN predmet 1.doc
(34 KiB) Преузето 78 пута

Zove se plan za postizanje ishoda u predmetu. U glavnom delu ima četiri rubrike: vreme, aktivnosti učenja, nastavni metodii nastavni materijali.

Vreme pišete u minutima, pri čemu ga morate prilagoditi dužini časa, što znači da vam se pojedine stavke završavaju na 45 minuta, ili kao kod primera informatike sa tri časa, na dužini 135 minuta.

Aktivnosti učenja su opisi onoga što deca rade na času. Kolege često tu greše i stavljaju predavača u prvi plan. Ne, deca su bitna... Trudite se da rečenice počinjete sa: "Učenici ..." To je ono što, u skraćenom obliku, upisujete u rubrike u dnevniku.

Nastavne metode ne moram da objašnjavam, a nastavni materijali su udžbenik (strana ta i ta), radna sveska (strana ta i ta), zbirka zadataka (zadaci ti i ti) i sve ono što ste pripremili za čas - papirići razni i slično...

Opet toliko za sada... :D
ЈеленаБг
 
Поруке: 1904
Придружен: 06 Окт 2010, 00:30
Место: Београд

Re: Ishodi i šta s njima

Порукаод Jukie » 10 Апр 2011, 13:15

ЈеленаБг пише:Evo, da vidite i kako se pišu "mesečni" planovi... Navodnici su tu jer se planovi pišu u odnosu na vreme trajanja ostvarivanja određenog ishoda ili grupe ishoda. Oni mogu biti ujedno i pripreme za čas....


Ako nam recimo u godišnjem planu piše da šest časova radimo crve, onda u "naziv teme" pišemo "crvi" a u "trajanje teme" šest časova, a šta onda pišemo u "trajanje / časova"?
Da li onda pravimo šest redova (ovih na dnu tabele) i sve što se radi na jednom času pišemo u jedan red?
Ako u jednoj temi imamo više ishoda, da li pišemo posebnu tabelu za svaki, ili u ovo "izabrani ishodi" uguramo sitnim slovima npr. pet ishoda, i onda ovaj dalje deo tabele pišemo tako da iskombinujemo sve podatke za sve ishode?
Da li ovo sve može da se kuca na kompjuteru ili mora da se piše rukom?
Šta znači "oni mogu biti ujedno i pripreme za čas"? Da ne moraju da se pišu one dosadne pripreme od nekoliko strana?
Ako imamo čas utvrđivanja, kako to zapisujemo?
Jukie
 
Поруке: 385
Придружен: 02 Нов 2010, 02:14

Re: Stavovi

Порукаод Jukie » 10 Апр 2011, 13:17

Jukie пише:
ЈеленаБг пише:Stavovi:
- odgovorno i savesno izvršava svoje obaveze
- uredno ostavlja radno mesto
- ispolji ljubaznost i komunikativnost u odnosu sa ljudima
- efikasno organizuje vreme

U samim programima za određeni predmet nema stavova, mada bi njihovo postojanje trebalo da imamo na umu u svakodnevnoj komunikaciji sa učenicima.

-koliko je naziv termina "stavovi" precizan, koliko je dobar i koliko je opšteprihvaćen?
-možda bi trebalo napraviti neku datoteku stavova tako da znamo šta se sve smatra za prihvatljivo ponašanje.
-da li ocenjivati stavove (ocenama 1-5 koje ulaze u prosek ocena iz određenog predmeta)?
-ako da, kako ocenjivati stavove? Da li praviti listu koja se štiklira pa na kraju nekog perioda odrediti procente? Šta sa velikim odeljenjima i velikim brojem stavova?
-Koliki procenat ukupnih ocena bi trebalo da otpada na stavove?
-koliko je ocenjivanje stavova u neskladu sa načinom na koji se dečja prava definišu u našim školama, a to je da deca imaju pravo da rade šta hoće kad hoće i da se razvijaju u pravcu kulture koju žele? :evil:
-čak i da se sve jako lepo definiše, ko određuje da li je neki stav pozitivan ili negativan? Uvek će postojati neki aspekt ponašanja oko koga postoje kontroverze. (Kada sam bio peti razred, jedan sedmak je dobio ukor jer je ofarbao pramen kose na čelu)

I dalje me zanimaju odgovori na ova pitanja; da li je tu nešto određeno?
Jukie
 
Поруке: 385
Придружен: 02 Нов 2010, 02:14

Crvi

Порукаод Jukie » 10 Апр 2011, 14:02

Kad smo kod crva, evo nekih ishoda koje sam odabrao za ovu temu, a za neke nisam siguran da li tu spadaju i/ili kako postaviti pitanje po kome određujemo da li je učenik usvojio taj ishod:

ОСНОВНИ НИВО

У области ЈЕДИНСТВО ГРАЂЕ И ФУНКЦИЈЕ КАО ОСНОВА ЖИВОТА полазник:
БИ.1.2.4. познаје основну организацију органа у којима се одвијају различити животни процеси
БИ.1.2.6. разуме да су поједини процеси заједнички за сва жива бића (дисање, надражљивост, покретљивост, растење, развиће, размножавање)

У области НАСЛЕЂИВАЊЕ И ЕВОЛУЦИЈА полазник:
БИ.1.3.2. зна основне појмове о процесима размножавања

У области ЖИВОТ У ЕКОСИСТЕМУ полазник:
БИ.1.4.2. препознаје утицаје појединих абиотичких и биотичких фактора на организме и популације - ovde valjda spada priča da gliste koje žive u crevima imaju po sebi sluz i omotač od kutikule koji ih štite od domaćinovih sokova za varenje
БИ.1.4.3. уме на задатом примеру да одреди материјалне и енергетске токове у екосистему, чланове ланаца исхране и правце кружења најважнијих супстанци (воде, угљеника, азота)
БИ.1.4.4. препознаје животне услове који владају у карактеристичним екосистемима Србије и најважније представнике врста које их насељавају

У области ЧОВЕК И ЗДРАВЉЕ полазник:
БИ.1.5.1. зна основне мере за одржавање личне хигијене и хигијене околине и разуме зашто је важно да их се придржава
БИ.1.5.2. разуме значај примене хигијенских навика у исхрани и посебно значај термичке обраде хране
БИ.1.5.3. разуме значај одржавања хигијене кућних љубимаца, домаћих и дивљих животиња и правилног опхођења са њима
БИ.1.5.4. разуме зашто је важно да се придржава званичних упутстава која се односе на заразне болести (епидемије и пандемије)

СРЕДЊИ НИВО

У области ОСОБИНЕ ЖИВИХ БИЋА ученик/ученица:
БИ.2.1.3. познаје критеријуме по којима се царства међусобно разликују на основу њихових својстава до нивоа кола/класе

У области ЈЕДИНСТВО ГРАЂЕ И ФУНКЦИЈЕ КАО ОСНОВА ЖИВОТА полазник:
БИ.2.2.3. зна карактеристике и основне функције спољашње грађе биљака, животиња и човека
БИ.2.2.8. зна да је неопходна координација функција у вишећелијским организмима и зна који органски системи омогућују ову интеграцију

У области НАСЛЕЂИВАЊЕ И ЕВОЛУЦИЈА полазник:
БИ.2.3.1. разуме основне разлике између полног и бесполног размножавања

У области ЖИВОТ У ЕКОСИСТЕМУ полазник:
БИ.2.4.3. уме да на разноврсним примерима одреди основне материјалне и енергетске токове у екосистему, основне односе исхране и најважнија својства биоценоза и популација
БИ.2.4.6. препознаје животне услове који владају у појединим екосистемима Европе и света и карактеристичне представнике врста које их насељавају
БИ.2.4.7. зна да објасни основне прилагођености живих организама на живот у ваздушној, воденој и земљишној средини

У области ЧОВЕК И ЗДРАВЉЕ полазник:
БИ.2.5.1. познаје основне механизме деловања превентивних мера у очувању здравља

НАПРЕДНИ НИВО

У области ОСОБИНЕ ЖИВИХ БИЋА полазник:
БИ.3.1.4. познаје критеријуме по којима се царства међусобно разликују на основу њихових својстава до нивоа класе/реда најважнијих група

У области ЈЕДИНСТВО ГРАЂЕ И ФУНКЦИЈЕ КАО ОСНОВА ЖИВОТА полазник:
БИ.3.2.1. зна карактеристике и основне функције унутрашње грађе биљака, животиња и човека
БИ.3.2.4. разуме да је у остваривању карактеристичног понашања неопходна функционална интеграција више система органа и разуме значај такве интеграције понашања за преживљавање
БИ.3.2.5. разуме сличности и разлике у интеграцији грађе и функције јединке током животног циклуса - ovo ne znam ni šta znači?
БИ.3.2.6. зна и разуме главне морфолошке и функционалне карактеристике органа који информишу организам о стању у околини и њихову улогу у одржавању унутрашње равнотеже (улога нервног система)

У области ЖИВОТ У ЕКОСИСТЕМУ полазник:
БИ.3.4.2. разуме да се уз материјалне токове увек преноси и енергија и обратно и интерпретира односе исхране у екосистему (аутотрофне, хетеротрофне, сапротрофне животне комплексе, ланце исхране и трофичке пирамиде)

У области ЧОВЕК И ЗДРАВЉЕ полазник:
БИ.3.5.1. познаје узроке и физиолошке последице заразних болести
БИ.3.5.2. познаје основне принципе лечења заразних и других болести

* * *

Ili rečeno jednostavnim jezikom:
-podela crva u tri grupe
-kako je građeno telo crva
-kako kišne gliste žive i za šta služe u prirodi
-ciklus razvića parazitskih glista
-kako sprečiti i lečiti zarazu parazitskim glistama

Zašto su napisali one dosadne ogromne ishode?

Слика
Jukie
 
Поруке: 385
Придружен: 02 Нов 2010, 02:14

Re: Ishodi i šta s njima

Порукаод ЈеленаБг » 10 Апр 2011, 16:41

Jukie пише:
ЈеленаБг пише:Evo, da vidite i kako se pišu "mesečni" planovi... Navodnici su tu jer se planovi pišu u odnosu na vreme trajanja ostvarivanja određenog ishoda ili grupe ishoda. Oni mogu biti ujedno i pripreme za čas....


Ako nam recimo u godišnjem planu piše da šest časova radimo crve, onda u "naziv teme" pišemo "crvi" a u "trajanje teme" šest časova, a šta onda pišemo u "trajanje / časova"?
Da li onda pravimo šest redova (ovih na dnu tabele) i sve što se radi na jednom času pišemo u jedan red?
Ako u jednoj temi imamo više ishoda, da li pišemo posebnu tabelu za svaki, ili u ovo "izabrani ishodi" uguramo sitnim slovima npr. pet ishoda, i onda ovaj dalje deo tabele pišemo tako da iskombinujemo sve podatke za sve ishode?
Da li ovo sve može da se kuca na kompjuteru ili mora da se piše rukom?
Šta znači "oni mogu biti ujedno i pripreme za čas"? Da ne moraju da se pišu one dosadne pripreme od nekoliko strana?
Ako imamo čas utvrđivanja, kako to zapisujemo?


Naziv teme jeste "crvi", trajanje teme 6 časova. Trajanje/časovi je koliko ti treba da obradiš izabrane ishode za tu tabelu, podeljeno na broj časova "obrade" i "vežbanja i utvrđivanja".

Ja jednu aktivnost pišem (kucam) u jedan red tabele, jer se metode razlikuju. Inače sve opaske tipa: mora da se piše rukom ignorišem. To su smislili oni koji ne znaju da koriste računar. Kod izabrani ishodi izabereš one koji kao celina priče imaju smisla, bez obzira koliko ti časova treba za njih. Nekad je to cela tema, nekad nekoliko, a nekad samo jedan ishod - tvoj izbor baziran na ideji za časove. Jedna tabela je za jednu tako izabranu grupu.

Aktivnosti učenika su tako napisane, da mogu biti priprema za čas, a ako baš moraš da imaš pripreme određenog oblika, svodi se na copy/paste, jer imaš i vremensku strukturu časa, i opis rada i materijale i metode i tip časa. Fale samo detalji tipa oblik rada, nastavna sredstva, ...

Utvrđivanje može da bude razno, pa ga tako i zapisuješ. Npr. "Učenici usmeno odgovaraju na postavljena pitanja", "Učenici rade test", "Učenici demonstriraju svoje domaće radove (projekte), diskutuju i ocenjuju tuđe", ...

Zavisi sve kako osmisliš čas, to i jeste razlog da su to ujedno i pripreme... Možeš, recimo, neku temu da podelišna lekcije i učenike u grupe i daš svakoj grupi jednu lekciju da pripremi. Onda bi plan išao nekako ovako:
1 čas: Učenici se obaveštavaju o podeli na grupe i pojedinačnim zadacima svake grupe. Upoznaju se sa zahtevima projekta i načinom ocenjivanja.
15 min.: grupa učenika prezentuje svoj projekat na temu "ime lekcije"
20 min.: Učenici diskutuju prezentaciju projekta i informišu se o propustima u izlaganju (to je deo kada Ti u stvari pričaš lekciju i ispravljaš eventualne greške i propuste, objašnjavaš nejasno). Zapisuju najvažnije.
10 min.: Učenici-slušaoci ocenjuju prezentaciju projekta, a učenici iz grupe se ocenjuju međusobno u odnosu na uložen rad na projektu.
...
i tako za sve lekcije.
ЈеленаБг
 
Поруке: 1904
Придружен: 06 Окт 2010, 00:30
Место: Београд

ПретходниСледећа

Повратак на Унапређење наставе

Ко је на вези

Корисника прегледа овај форум: Нема регистрованих корисника и 1 гост

cron