Ishodi i šta s njima

Ваши предлози или мишљења у вези подизања квалитета наставе.

Ishodi i šta s njima

Порукаод ЈеленаБг » 07 Апр 2011, 00:05

Evo da vas poslušam i pokušam da napravim neki vid uvoda u ishode u nastavi :)

Opšti cilj obrazovanja je da omogući sticanje znanja, veština i sposobnosti neophodnih za život, nastavak školovanja i izvršavanje zadataka u okviru određenog posla ili zanimanja. Do sada su se planovi i programi pravili tako što je akcenat stavljan na sam program, dobijali smo listu tema koje treba da obradimo. Ono što se ovim novim pristupom želi postići je da se akcenat prebaci sa programa na učenika, stvarajući listu ishoda koje učenik treba da postigne, odnosno ono šta će znati i biti sposoban da uradi po završetku programa.

Praktično, u novim planovima i programima (zasnovanim na kompetencijama - tako se zovu) je najvažnije šta će učenik umeti da uradi. Fokus je na primeni znanja. Ne ocenjuje se kako ste nešto ispredavali, već šta ste decu naučili i sam plan je vremenski fleksibilniji.

Izrada takvih programa se vrši "unazad". Polazi se od toga šta učenik treba da radi posle završetka određene škole. Na osnovu toga se pravi takozvani 00 fajl od koga nastaje spisak predmeta (ili modula) u poslednjoj godini učenja, pa kada se njihov sadržaj definiše, ide se godinu za godinom unazad.

00fajl je dokument koji sadrži liste znanja, veština i stavova koje učenik treba da poseduje po završetku određene faze obrazovanja. Znanja se odnose na klasična školska znanja. Veštine se odnose na primenu znanja, odnosno šta će sve učenik umeti da uradi. Stavovi su osobine koje želimo da razvijemo kod učenika i više se odnose na vaspitni nego na obrazovni segment škole kao ustanove.

Pitate se gde su tu ishodi? Pa ishodi su sticanje znanja, veština i stavova. 00 fajl i glasi ovako: Po završetku ove škole (smera, obrazovnog profila), učenik će znati ... , umeti ... i biće ...

Da biste bolje shvatili razliku u ova tri pojma navešću nekoliko primera za svaki. Trudiću se da mešam predmete, pa se izvinjavam ukoliko bude grešaka :)
Učenik će biti u stanju da:
Znanja:
- definiše krug
- nabroji uzroke velike depresije
- izdvoji grupe životinja prema vrsti kojoj pripadaju
- objasni kako nastaje kiša
Veštine:
- upotrebi formulu za izračunavanje brzine
- reši jednostavan primer linearne jednačine
- uporedi dva pristupa analizi pesme
- prevede tekst iz udžbenika
Stavovi:
- odgovorno i savesno izvršava svoje obaveze
- uredno ostavlja radno mesto
- ispolji ljubaznost i komunikativnost u odnosu sa ljudima
- efikasno organizuje vreme

Ishodi se dostižu kroz metode aktivnog učenja. U samim programima za određeni predmet nema stavova, mada bi njihovo postojanje trebalo da imamo na umu u svakodnevnoj komunikaciji sa učenicima.

Toliko za početak...
ЈеленаБг
 
Поруке: 1904
Придружен: 06 Окт 2010, 00:30
Место: Београд

Stavovi

Порукаод Jukie » 07 Апр 2011, 01:14

ЈеленаБг пише:Stavovi:
- odgovorno i savesno izvršava svoje obaveze
- uredno ostavlja radno mesto
- ispolji ljubaznost i komunikativnost u odnosu sa ljudima
- efikasno organizuje vreme

U samim programima za određeni predmet nema stavova, mada bi njihovo postojanje trebalo da imamo na umu u svakodnevnoj komunikaciji sa učenicima.

-koliko je naziv termina "stavovi" precizan, koliko je dobar i koliko je opšteprihvaćen?
-možda bi trebalo napraviti neku datoteku stavova tako da znamo šta se sve smatra za prihvatljivo ponašanje.
-da li ocenjivati stavove (ocenama 1-5 koje ulaze u prosek ocena iz određenog predmeta)?
-ako da, kako ocenjivati stavove? Da li praviti listu koja se štiklira pa na kraju nekog perioda odrediti procente? Šta sa velikim odeljenjima i velikim brojem stavova?
-Koliki procenat ukupnih ocena bi trebalo da otpada na stavove?
-koliko je ocenjivanje stavova u neskladu sa načinom na koji se dečja prava definišu u našim školama, a to je da deca imaju pravo da rade šta hoće kad hoće i da se razvijaju u pravcu kulture koju žele? :evil:
-čak i da se sve jako lepo definiše, ko određuje da li je neki stav pozitivan ili negativan? Uvek će postojati neki aspekt ponašanja oko koga postoje kontroverze. (Kada sam bio peti razred, jedan sedmak je dobio ukor jer je ofarbao pramen kose na čelu)
Jukie
 
Поруке: 385
Придружен: 02 Нов 2010, 02:14

Re: Ishodi i šta s njima

Порукаод Madame » 07 Апр 2011, 06:56

Stavovi bi mogli biti objedinjeni u okviru novog predmeta, recimo. Dobijala bi se ocena kao i iz svih drugih predmeta. Cini mi se da to postoji vec u inostranstvu, nisam sigurna, ali mi se ta ideja ipak ne svidja.
Madame
 
Поруке: 1579
Придружен: 03 Јул 2010, 07:54

Re: Ishodi i šta s njima

Порукаод ЈеленаБг » 07 Апр 2011, 07:28

Ma ne, stavovi se ne ubacuju u predmete, baš zato što ih je teško oceniti. Mada neki mogu... Na primer, redovno rađenje domaćeg zadatka, ostavljanje sredstava za rad uredno (računara, ako ništa drugo), aktivnost na času, nošenje pribora za rad, ... Sve mi to već ocenjujemo, bili programi ovakvi ili onakvi. Sada je samo napisano...
ЈеленаБг
 
Поруке: 1904
Придружен: 06 Окт 2010, 00:30
Место: Београд

Re: Ishodi i šta s njima

Порукаод Mihailo Gavrilovic » 07 Апр 2011, 07:39

Bogami će ovde biti žestoke polemike.
Ovde se (sa ishodima) ponovo krenulo od repa.
Ishodi su utvrđeni na osnovu postojećih planova i programa, koji su (nema toga ko se neće složiti) abnormalno i nepotrebno preobimni.
Dobrih planova nema bez dobre strategije obrazovanja. Strategija bi uslovila broj i sadržaj predmeta na određenom stepenu školovanja.
Temeljna reforma obrazovanja je neizbežna. Ovako loš obrazovni sistem je nemoguće popraviti. A ovo je, pak, uslovljeno ozbiljno većim ulaganjem u obrazovanje.
Spasa nam nema iako leka ima.
Be nice to people on your way up, because you may meet them on your way down!
I may be growing older, but I refuse to grow up.
Корисников грб
Mihailo Gavrilovic
Модератор
 
Поруке: 699
Придружен: 09 Апр 2009, 23:25
Место: Arandjelovac

Re: Ishodi i šta s njima

Порукаод ЈеленаБг » 07 Апр 2011, 08:00

Najveća prednost i najveći problem i jeste u tom delu unazad... Novi profili (ogledi) u srednjem stručnom obrazovanju su tako rađeni na osnovu strategije iz 2006. http://www.mpn.gov.rs/resursi/dokumenti.php?podsekcija=3

I tu ima grešaka, naravno, ali su u globalu dobri. Postojeći stari planovi se ne rade dobro... prekinut je ceo proces (a pare potrošene). NPS je zato i odreagovao... ne mogu sad da nađem baš citat, ali Desanka Radunović je rekla da neće ni pročitati, a kamoli razmatrati i usvojiti, predloge koji ne počinju ishodima (misleći pritom na 00 fajl).

Ne znam kako je to išlo sa gimnazijama. Po meni, podatke za 00 fajl bi trebalo da dostave fakulteti, pa da se uradi. Tek kad budu gotovi svi programi za srednje škole i gimnazije, može se početi sa osnovnim školama.
ЈеленаБг
 
Поруке: 1904
Придружен: 06 Окт 2010, 00:30
Место: Београд

Re: Ishodi i šta s njima

Порукаод jelka » 07 Апр 2011, 21:54

Čekaj, meni i dalje nije jasno: ko donosi ishode, a ko pravi programe a ko planove? Da li su ishodi dati samo za kraj ciklusa ili za svaki razred pojedinačno? I da li su ishodi već napravljeni (za jezike znam da nisu, zanima me za ostale predmete)

Druga stvar, kolege su u martu masovno predavale (po aktivima) šta mora da se zna za koju ocenu u kom razredu. Pretpostavljam da bi i to trebalo da je zasnovano na ishodima, ali, pošto ih većina za iste nije ni čula, te predloge za uniformno ocenjivanje su masovno pravili prema planovima/udžbenicima/iskustvu... što će reći, opet luda kuća.
ЈеленаБг пише:Važno je shvatiti da svi ishodi moraju biti kako-tako ispunjeni za pozitivnu ocenu, nivo ispunjenosti je onda gradacija od 2 do 5.

Ovo mi je jasno, manje-više i drugačije formulisano to se i dosad zvanično tražilo za 2 (ne mogu sad da tražim pravilnik o ocenjivanju). Da li se negde pominje onda i uniformna provera znanja - mislim na tromesečja, polugodišta i eventualno završne testove koji bi bili isti na nivou Srbije?
Quod licet Iovi non licet bovi
Корисников грб
jelka
 
Поруке: 460
Придружен: 09 Мар 2011, 10:21
Место: Valjevo (član USPRS)

Re: Ishodi i šta s njima

Порукаод ЈеленаБг » 07 Апр 2011, 22:34

jelka пише:Čekaj, meni i dalje nije jasno: ko donosi ishode, a ko pravi programe a ko planove?

Kao što si do sada dobijala program po temama sa preporučenim sadržajima, tako ćeš dobijati teme sa ishodima. Umesto da planiraš šta ćeš ti da predaješ, planiraš kako ćeš učenike da nateraš da ostvare ishode. Sve date ishode imaš pravo da rascepkaš na manje ishode i prema tome planiraš aktivnosti na času.

jelka пише:Da li su ishodi dati samo za kraj ciklusa ili za svaki razred pojedinačno?

Ishodi su dati za kraj ciklusa, za svaki predmet, za svaku godinu i za svaku temu u okviru predmeta.

jelka пише:I da li su ishodi već napravljeni (za jezike znam da nisu, zanima me za ostale predmete)

Napravljeni suza ogledna odeljenja srednjih stručnih škola, i koliko znam za kraj osnovnog obrazovanja za neke predmete, ne sve. Ne znam baš kako to dalje ide. Ja radim u srednjoj stručnoj školi, pa me je to interesovalo.

jelka пише:Druga stvar, kolege su u martu masovno predavale (po aktivima) šta mora da se zna za koju ocenu u kom razredu. Pretpostavljam da bi i to trebalo da je zasnovano na ishodima, ali, pošto ih većina za iste nije ni čula, te predloge za uniformno ocenjivanje su masovno pravili prema planovima/udžbenicima/iskustvu... što će reći, opet luda kuća.
...
To se i dosad zvanično tražilo za 2 (ne mogu sad da tražim pravilnik o ocenjivanju). Da li se negde pominje onda i uniformna provera znanja - mislim na tromesečja, polugodišta i eventualno završne testove koji bi bili isti na nivou Srbije?

2 = prepoznavanje gradiva uz pomoć profesora i baratanje sredstvima za rad tako da ne ugrožava druge ljude.
Tu definiciju sam naučila od jednog mog profesora... i tačna je!

Uniformne provere znanja, na nivou države, koliko znam još nema. A, taj vid ocenjivanja se pokazao lošim u nekim zemljama, jer učenici nisu učili ništa više od onoga što je potrebno za završni test. Znam da se u nekim školama organizuje zajednički test za sve učenike određenog razreda pred kraj godine i predstavlja proveru ujednačenosti kriterijuma ocenjivanja, ali je opet ostavljeno pojedinim profesorima da tako dobijene ocene računaju kako žele.

To me je podsetilo na moj izliv besa u jednoj osnovnoj školi kada se koleginica matematičar žalila na prelake zadatke za malu maturu, govoreći: "Zar ovo treba da učim decu!" Ne, ne treba to da uči decu, treba da ih uči mnooogo više, a da to bude ono trajno znanje koje će im ostati, koliko god loši bili. To su otprilike ishodi, ako su dobro napisani, ono što će svi zapamtiti...
ЈеленаБг
 
Поруке: 1904
Придружен: 06 Окт 2010, 00:30
Место: Београд

Re: Ishodi i šta s njima

Порукаод jelka » 07 Апр 2011, 22:43

ЈеленаБг пише:... kada se koleginica matematičar žalila na prelake zadatke za malu maturu, govoreći: "Zar ovo treba da učim decu!" Ne, ne treba to da uči decu, treba da ih uči mnooogo više, a da to bude ono trajno znanje koje će im ostati, koliko god loši bili. To su otprilike ishodi, ako su dobro napisani, ono što će svi zapamtiti...

AHAAAAA! :idea: :D
Quod licet Iovi non licet bovi
Корисников грб
jelka
 
Поруке: 460
Придружен: 09 Мар 2011, 10:21
Место: Valjevo (član USPRS)

Re: Ishodi i šta s njima

Порукаод ЈеленаБг » 07 Апр 2011, 22:59

... pazi, tek sam sada primetila da nema programa za srpski jezik i književnost, strane jezike, fizičko, građansko i veronauku... pokušala sam da nađem primer na kome bih objašnjavala, pa sam htela da nađem baš francuski, ali neeemaaa... :cry:
ЈеленаБг
 
Поруке: 1904
Придружен: 06 Окт 2010, 00:30
Место: Београд

Следећа

Повратак на Унапређење наставе

Ко је на вези

Корисника прегледа овај форум: Нема регистрованих корисника и 2 госта

cron