Унија
синдиката просветних радника Србије

Адмирала Гепрата 10/II-17 11000 Београд | kancelarijausprs@gmail.com | 065/3233-038 065/3233-528

Саопштење СПР Бачка Паланка

Саопштење СПР Бачка Паланка

18. мај 2020.
Расветљење случаја „Кријесница“

Након што је на друштвеним мрежама, а потом и у појединим медијима освануо снимак спорног часа из хрватског језика, емитованог на Радиотелевизији Војводине 11. маја, представници разних просветних и иних структура су почели да перу руке и ограђују се од спорне лекције.

Прво се оградила сама Радиотелевизија Војводине, која је у саопштењу од 14. маја навела да не одговара за садржај емитованих лекција, те да она само поступа по договору са Министарством просвете, емитујући раније снимљене лекције по утврђеном распореду. Такође саопштава да се не слаже са делом садржаја поменуте лекције, и да је тај део у супротности са програмском политиком саме Радио телевизије Војводине.

https://www.rtv.rs/sr_ci/vojvodina/rtv-cas-istorije-hrvatskog-jezika-s-pravom-izazvao-gnev-javnosti-ali-rtv-nije-odgovoran-za-izbor-i-sadrzaj-udzbenika_1124484.html

Одмах након тога, истог дана је објављено и саопштење Покрајинског секретаријата за образовање. У њему се каже да тај покрајински орган није спроводио поступак одобравања уџбеника „Хрватска кријесница 8“, из којег је преузет спорни садржај. Након уобичајених изјава осуде чина, следи изјава да Покрајински секретаријат подржава поступак повлачења уџбеника из употребе, који је иницирао министар просвете.

http://www.puma.vojvodina.gov.rs/etext.php?ID_mat=10537

Истог дана огласило се и Министарство просвете, које у свом саопштењу прво наводи да Министарство нема ништа са одобравањем уџбеника на језицима националних мањина који се користе у школама на територији АП Војводине. Ипак, иако просветна власт у Београду нема ништа са тим, директор Завода за унапређивање образовања и васпитања је претражио архиву и није пронашао акт којим се одобрава употреба спорног уџбеника, наводи се даље у саопштењу Министарства. Министар даље наводи да се спорни уџбеник следеће године неће користити, јер ће бити повучен са каталога одобрених уџбеника.

Министар Шарчевић: Уџбеник за хрватски језик ће бити повучен и од следеће године неће бити у школама

Све ове изјаве осуде и ограђивања требале су, дакако, да умире јавност која је заиста бурно реаговала на тврдњу да се током трајања тзв. НДХ водила брига о чишћењу хрватског језика од наметнутих србизама, изречену у спорном часу емитованом на јавном медијском сервису. Сада та јавност треба да верује да је ствар разрешена промптно (нови омиљени израз који користе представници највише власти), и да се ништа слично убудуће неће дешавати.

Међутим, ствари стоје мало другачије. Прво, нетачна је тврдња Министарства просвете да ће уџбеник бити повучен са каталога одобрених уџбеника. То се неће десити, из једноставног разлога што се спорни уџбеник уопште ни не налази у каталогу, а оно што се у њему не налази не може бити ни уклоњено. У каталогу који је објављен на веб сајту Педагошког завода Војводине, а који је донео министар просвете, међу 1161 уџбеником на језицима националних мањина, не налази се уџбеник „Хрватска кријесница 8“.

http://www.pzv.org.rs/images/pzv/files/2020/dopuna-kataloga.pdf

У чему је онда проблем? Проблем је у томе што има више проблема.

Прво, што Србија има два паралелна министарства просвете. Једно у Београду, и друго, мало мање, у Новом Саду, за територију АП Војводине. Једно не зна шта ради друго, те се зато јављају овакви и слични проблеми. Зато и имамо ситуацију да директор београдског Завода за унапређивање образовања и васпитања неуспешно претражује архиву завода, ни не знајући да Закон прописује да завод на чијем је челу није ни био надлежан за прегледање и одобравање уџбеника које ће користити припадници мањина, већ да је за то надлежан Покрајински завод. (видети важећи Закон о уџбеницима, члан 22, а истоветно решење је било и у претходним законима).

Други проблем је у томе што су просветне власти током трајања ванредног стања на брзу руку, без икакве припреме, кренуле са емитовањем лекција преко јавних медијских сервиса. Да би доказале да су спремне за сва изненађења, дозволили су националним саветима националних мањина да они сами одреде ко ће држати наставу на даљину, односно снимати часове које ће потом емитовати Радиотелевизија Војводине. Тако се и десило да неки наставник у припреми видео лекције користи уџбеник који није званично одобрен за употребу у Републици Србији.

Трећи проблем је што просветне власти сваке године мењају закон о уџбеницима, те у шуми важећих и неважећих прописа тешко да неко може да се снађе, а то је одличан терен да се врше разне злоупотребе са уџбеницима.

Четврти проблем је можда и најтежи, јер предуго траје. Наиме, у школама у Србији је укинут стручни надзор, те рад конкретних наставника више не контролишу искуснији наставници, некадашњи просветни саветници исте струке. Да они постоје, не би се десило да неки наставник из АП Војводине одлучи да за видео лекцију која ће се емитовати на јавном медијском сервису користи уџбеник који није одобрен за коришћење у Србији, већ се користи у страној држави у којој је и штампан. Уместо стручног, предметног надзора, наше власти су се одлучиле за којекаква вредновања и самовредновања, екстерне и друге евалуације, у којима често оцену рада наставника доносе лица која са струком конкретног наставника немају никакве везе. Е, сада кусамо оно што су нам замесили пре доста година, у једној од многих неуспелих реформи. Шта ли би се тек по питању коришћења уџбеника, наставних и других материјала открило по нашим школама када би се вратио стручни педагошки надзор, бојимо се и да помислимо.

Све у свему, јавност нека остане да живи у уверењу да је проблем решен, наравно промптно. Просветна јавност, бар један њен део, зна да је случај „Хрватске кријеснице 8“ тек врх леденог брега који се зове урушавање просветног система Србије. Овај случај је показао да српски просветни систем добро не функционише, да се не зна ко какве уџбенике по школама користи и ко то контролише, ко уџбенике одобрава и ко је надлежан за то. Остаје нам да се надамо да потонуће српског образовања има свој крај, као и свако друго потонуће.

Синдикат просветних радника
Бачка Паланка


МИНИСТРЕ, ВРЕМЕ ЈЕ!

03. јуна 2020.

ОД – ЛА – ЗИ -ТЕ! Наш народ има пословицу за сваку ситуацију. Нико у прошлости, док су изреке настајале, није знао да ће српску…


ЧАЧАК – ПОДРШКА КОЛЕГАМА У ВОЈВОДИНИ

01. јуна 2020.

ЧАЧАК – ПОДРШКА КОЛЕГАМА У ВОЈВОДИНИ


ПРОТЕСТ У ВАРВАРИНУ – НЕ ГАСИТЕ НАМ ОДЕЉЕЊЕ!

31. маја 2020.

Синдикат Средње школе Варварин, која је члан УСПРС је 31.05.2020. године симболично, у пет до дванаест, организовао протест запослених у овој школи и незадовољних грађана…


Министарство пропасти, неуке и технолошког насиља

31. маја 2020.

Министарство пропасти, неуке и технолошког насиља Када Никола Пашић изговори чувену реченицу: ,, Спаса нам нема, пропасти нећемо“, у тренутку када је српска војска дошла до…


Емисија број 16 II циклуса – гост Маја Зарић

31. маја 2020.

Просвета има реч – Емисија број 16 II циклуса Унија синдиката просветних радника Србије ЗБОГ ЧЕГА ЈЕ ВАЖНО ДЕЦУ МЕДИЈСКИ ОПИСМЕЊАВАТИ? – гост Маја Зарић,…


Scroll