Како ће изгледати хаос на „комбинованом“ часу?

03. августа 2022.

Наставница српског објашњава како ће изгледати хаос на „комбинованом“ часу

Нови Закон о рационализацији који ће се примењивати од септембра подразумеваће и комбиновану наставу за ученике од 5. до 8. разреда. То у пракси значи да ће у школама у мањим срединама, у истој учионици седети ђаци петог и седмог разреда, а наставник је принуђен да час припреми тако да нико није на губитку – немогу’а мисија. Како ће све то изгледати у пракси, објаснила нам је наставница српског и председница Уније синдиката просветних радника Јасна Јанковић. Цео хаос може да стане у ове две реченице: „Са петацима радим номинатив, са седмацима приповетку ‘Вођа’. Радоја Домановића. Имам 45 минута“.

Ауторски текст Јасне Јанковић, преносимо вам у целости:

Пише Јасна Јанковић

Приказивање деце у кампањи одличан је маркетиншки трик. Играње кошарке са најмлађима свакоме измами осмех, па чак и ако у обруч убацује неомиљени политичар. Сјајно звуче говори да су деца наша светла будућност и да су нам најважнија. Уз децу лепо изгледа причати о образовању. Нађе се ту и нека свеже реновирана фискултурна сала, теткица пред пензијом и млада учитељица… Све окоштали стереотипи, али врше посао.

Ово је прича о суноврату када избори прођу. Испод жита (без социјалног дијалога, што је подразумевано у нас), измењен је Закон о основном образовању и васпитању (члан 31, став 7) и тиме дозвољено формирање комбинованих одељења од петог до осмог разреда.

На молбе да се појасни шта то у ствари значи имали смо разне одговоре. Да нисмо (ништа) схватили, да се спајање односи на изборне програме, да ће то бити само изузетни случајеви… Покушали смо у марту, организујући протесте и чак три штрајка да упозоримо ширу јавност, колегинице, колеге и родитеље да се спремају ломови и да са Министарством просвете никад нисте начисто, чак и кад дарове носе.

У јуну су све недоумице разрешене Стручним упутством о формирању одељења и начину финансирања у основним и средњим школама за школску 2022/23. годину. Спајаће

неспојиво, урадиће незамисливо, упропастиће још неупропашћено!

Уштедеће минимално, али ће систем додатно дезоријентисати, наставнике отпустити, децу оставити без пристојног образовања… Али кога је за то брига, тржиште дипломама и даље шљака. Одеш, купиш, учланиш се, мада не упутно тим редоследом.

Практично, настава у малим школама изгледаће овако, бар што се тиче српског језика и књижевности.

Ситуација прва – по Упутству су спојени пети и седми разред Са петацима радим номинатив, са седмацима приповетку „Вођа“. Радоја Домановића. Имам 45 минута. Никоме ништа није јасно! На почетку каријере, у петом разреду падеже сам радила цело прво полугодиште, сада 7 часова (али то је већ прича о обесмишљавању планова и програма).

Не постоје наставне методе да оно што тешко можете за један, урадите за пола часа. Није до наставника, до ситуације је. Деци ће бити тешко, можда и претешко. Треба тако савладати и српски и математику и биологију, физику, хемију и све остале предмете. Нема ту напретка, само мука.

Ситуација друга – по Упутству су спојени пети, шести, седми и осми разред Са најмлађима радим промењиве речи, са шестацима – палатализацију. Са седмим, дивног Андрића и (за тај узраст непримерену) приповетку „Јелена, жена које нема“.

Ту је и осми разред са којим обрађујем дело „Мамац“, Давида Албахарија, које је неко (ко појма нема о школи), из четвртог средње „спустио“ у последњи разред основне школе.

Више не радим 22.5, него 11.3 минута по узрасту! И опет, није до наставника што деца неће знати ни граматику, ни књижевност, до Министарства просвете је и до Владе Србије. Нису деца крива, никада нису.

Ми смо, сви ми!

Тактика државе је јасна. У градовима где имамо доста ђака, не смањујемо број ученика у одељењу и опада квалитет наставе. Да би проблем „решиле“, просветне власти затварају истурена одељења основне школе, односно спајају све што се спојити не може. Тако на пример у Кривој Феји (општина Врањска Бања), уместо да после пешачења од 8 километара деца имају свако свој час, ускратићемо им и време и знање! Тиме је наша пропаст уравнотежена и на градове и на села. Каква брилијантна стратегија, упропасти, скрши, сломи, не дај и све зарад шаке новчаница у неолибералном концепту, школа је скупа и није за све!

Ово мрцварење система у мањим срединама, отпуштање запослених, изнуривање ученика, има за циљ да родитељи сами своју децу испишу из школе следеће године. Вероватно ће многи напустити своја огњишта и доћи да се гурају у граду. Онда ће држава рећи да није крива што се школа затворила. А када се једном замандали, знамо сви, отворити се више неће.

Са наставницима ће отићи и осећај да ће се у нашим патуљастим местима нешто померити у добром правцу.

Сада кад све ово знамо, прича о оживљавању села звучи као виц. Младима поклониш кућу, али им затвориш школу! Каква дубокоумна концепција… Свакако се овог септембра неће затворити све мале школе. Подигла се прашина, јављају се родитељи, буне се наставници, чак ће се и понеки директор осмелити да затражи да му одељења не спајају… Али жабу ћемо скувати до следеће школске године.

Док се будемо расправљали око нових избора, дневне политике и светске кризе, наша села ће бити обрисана са мапе места у којима је могуће пристојно живети и школовати децу.

Свака част, мајстори, после вас ни камен на камену неће остати, а мале школе биће нам најмањи проблем!

Министар Ружић има своје објашњење

У саопштењу министра Бранка Ружића, износи се неко другачије виђење.

Управо на предлог директора, последњим изменама Закона о основама система образовања и васпитања, дата им је могућност, а не обавеза, да због боље организације и квалитета наставе, споје ученике различитих разреда од петог до осмог. Тенденција Министарства овим новинама у закону није да школе угаси, већ да се омогући модел наставе који ће за децу бити подстицајан и који ће им омогућити социјализацију и тимски рад који су веома важан сегмент образовања и квалитетног развоја ученика“, истакао је Ружић.

И данас, према његовим речима, постоје места у Србији у којима школу похађа само шест ученика од првог до осмог разреда, као и да је тренутно 69 основних школа са мање од 50 ученика, а не 350 како се наводи у медијима.

Министар је рекао да разуме и да поједини излазе у јавност ради политичке промоције или борбе за функцију, али шта год да је мотив, јавности „треба да се каже истина и сви треба да будемо свесни чињенице да се деценијама уназад суочавамо се белом кугом, да је она карактеристична за мале сеоске средине и да су се неке школе затвориле саме од себе, јер није било више ученика у тим местима“.

„Важно је подвући да када је реч о матичним школама, прошле године ниједна школа није затворена. Дешавало се да је привремено престало са радом неко издвојено одељење школе јер у

тој школској години није било ученика који су стасали за упис у први разред, као и ученика у било ком другом разреду основне школе. Било је случајева и да су поново отваране када су стасале нове генерације или је дошло до прилива становништва“, наводи се у саопштењу министра просвете.

Он закључује да је свака активност Министарства усмерена ка унапређењу и остварењу једнаког приступа образовања за све ученике, као и да се одлуке о промени у образовно-васпитном систему доносе на бази дијалога, сагледавајући предлоге запослених у систему образовања и васпитања, који се суочавају са одређеним ситуацијама на терену.

Извор: https://nova.rs/




ПЕТИЦИЈА УНИЈЕ СПРС – СМАЊЕЊЕ БРОЈА УЧЕНИКА У ОДЕЉЕЊУ

ПОПУСТИ ЗА ЧЛАНОВЕ УСПРС

Unija sprs logo

ПРАВНА СЛУЖБА УСПРС

ПКУ – Covid 19

ПРОСВЕТА ИМА РЕЧ

МОЈА ПРАВА – ПРЕУЗИМАЊЕ

ЗАХТЕВ ЗА ПРЕУЗИМАЊЕ – ТЕХНОЛОШКИ ВИШАК

ЗАХТЕВ ЗА ПРЕУЗИМАЊЕ – НЕПУНО РАДНО ВРЕМЕ

Јединствена листа технолошких вишкова

Листа радника са непотпуним радним временом

Слободна радна места

Одлуке о расписивању конкурса на одређено и на неодређено. Споразуми о преузимању запослених Решења о избору кандидата

konkursi

V Фаза одобрених радних места

IV фаза одобрених радних места

III Фаза одобрених радних места

II Фаза одобрених радних места

I Фаза одобрених радних места

Izrada web sajta: ATEC Technologies
Scroll