ТЕШКО ЗЕМЉИ КОЈА НЕМА ПАРА ЗА СВОЈУ ПРОСВЕТУ!

28. октобра 2020.

Образовање као тринаесто прасе

Доласком Бранка Ружића на чело Министарства просвете, науке и технолошког развоја, у образовању се не очекују никакве значајне промене, а то што је овај ресор остављен као последња непознаница у саставу нове Владе значи да смо за државу и даље тринаесто прасе које никог не занима.

Са новом старом мандатарком очекујем да ћемо имати исти третман као и до сада, а подсећам да нас је за четири године два пута позвала на разговор, коментарише избор новог министра просвете Јасна Јанковић, председница Уније синдиката просветних радника Србије.

Она каже да Унији Ружић није непознат, јер је 2018. године организовао интерресорне преговоре са синдикатима поводом израде платних разреда.

Јанковић се нада да се Ружић у међувремену променио, с обзиром да је, како каже, тада био потпуно незаинтересован и да је у току свих преговора гледао у мобилни телефон.

– Ми већ две деценије говоримо да положај просветних радника не зависи искључиво од министра просвете, јер политику води Влада. На основу неколико претходних министара смо видели да нам недостаје оно што је основно, а то је стратегија куда иде српско образовање. За време Жарка Обрадовића је донета стратегија од 2012. до 2020, али је то остало мртво слово на папиру. Младен Шарчевић је пробао да направи нову стратегију од 2020. до 2027, а да ништа није урадио са претходном. Стратегија је нешто од чега треба да крене Влада, а потом и Министарство, а да Влада нема намеру да се тиме бави показује и то што су образовање препустили неком другом – каже Јанковић, напомињући да је репер где се налази српско образовање ПИСА тестирање, у коме се за последњих 18 година нисмо померили с места.

Александар Липковски, професор Математичког факултета у Београду и некадашњи председник Националног просветног савета и проректор Универзитета у Београду, такође не очекује битније промене у образовању, јер се „просветна политика не води из Србије већ је условљена разним финансијским аранжманима“.

Уз опаску „тешко земљи која нема пара за своју просвету“, Липковски сматра да је образовање „у чврстим рукама саветника из ММФ-а који спроводе одређену стратегију, што није у интересу Србије“.

– Ружића не познајем, али СПС има доста кадрова који су могли да заузму место министра, јер је ипак то странка која је градила стручни приступ много озбиљније него СНС. Било би боље да је неко ко се дуго година бави просветом дошао на то место. Ружић је као што сте рекли професионални политичар који ће се вероватно ослонити на сараднике – наводи Липковски.

На питање како коментарише то што је СНС место министра просвете у претходне две владе препуштао нестраначким личностима, Липковски каже да актуелни министар Младен Шарчевић несумњиво има највише искуства у образовању и зна шта је образовање, без обзира што долази из приватног сектора, али да је „радио оно што је морао да ради“.

– Министар Шарчевић је започео изузетно велики број промена у многим сферама образовања. За неке можемо без резерви тврдити да су добро нациљане, за неке то није довољно јасно, али је, ван сваке сумње, уложио пуно енергије и настојања да се много тога промени. Зато је позиција новог министра крајње сложена, јер се мора определити о даљем раду на том широком спектру започетих послова, каже за Данас Вигор Мајић, директор Истраживачке станице Петница.

Он указује да су се многи ранији министри суочавали са проблемом спровођења у живот замисли и идеја које по себи нису биле спорне, али су наилазили на жилаве отпоре затечене администрације, академских кругова и локалних страначких структура.

– Нови министар је, по први пут, особа са великим политичким искуством и веома добро зна како функционише чиновничка машинерија државне управе и како се идеје могу спровести у дело. Он је солидно образован и пристојан човек, што је за позицију министра просвете веома важно. Но, мој је основни утисак да ће ефекти његовог рада добрим делом зависити од тога колико буде успео да око себе окупи квалитетне и посвећене људе уз минимум политичке трговине, као и какву комуникацију буде успео да успостави са успешним и искусним директорима школа, са научницима које свет препознаје и поштује и са релативно малобројним преосталим стручњацима који су се озбиљно бавили развојем образовања у Србији – истиче Мајић.

Подсећа да је образовање веома сложен и инертан систем који се опире наметнутим променама.

– Да би се успешност домаћег образовања подигла неопходно је јако много мудрости, енергије и упорности, па му искрено желим много, много среће – поручује Мајић.

Нова влада, стари проблеми

– Да бисмо помогли новом министру од сутра почињемо серију конференција за новинаре по целој Србији, која ће се завршити 5. новембра испред Владе Србије, како бисмо, условно речено, усмерили новог министра и Владу на проблеме који нису решени у претходним мандатима. То су пре свега платни разреди, за које је речено да ће бити донети 1. јануара 2021, а нико их не помиње, потом преговори о ПКУ и све што смо тражили у претходном периоду, а тиче се побољшања материјалног и свеукупног положаја запослених у образовању – каже Јасна Јанковић.

Извор: Данас




ПЕТИЦИЈА УНИЈЕ СПРС – СМАЊЕЊЕ БРОЈА УЧЕНИКА У ОДЕЉЕЊУ

ПОПУСТИ ЗА ЧЛАНОВЕ УСПРС

Unija sprs logo

ПРАВНА СЛУЖБА УСПРС

ПКУ – Covid 19

ПРОСВЕТА ИМА РЕЧ

МОЈА ПРАВА – ПРЕУЗИМАЊЕ

ЗАХТЕВ ЗА ПРЕУЗИМАЊЕ – ТЕХНОЛОШКИ ВИШАК

ЗАХТЕВ ЗА ПРЕУЗИМАЊЕ – НЕПУНО РАДНО ВРЕМЕ

Јединствена листа технолошких вишкова

Листа радника са непотпуним радним временом

Слободна радна места

Одлуке о расписивању конкурса на одређено и на неодређено. Споразуми о преузимању запослених Решења о избору кандидата

konkursi

V Фаза одобрених радних места

IV фаза одобрених радних места

III Фаза одобрених радних места

II Фаза одобрених радних места

I Фаза одобрених радних места

Izrada web sajta: ATEC Technologies
Scroll