УСПРБ – САОПШТЕЊЕ

01. септембра 2022.

Унија синдиката просветних радника Београда – УСПРБ жели овим путем да се обрати
јавности са жељом да на почетку школске године скренемо још једном пажњу на само део
оног што мучи просветну струку. Тужна је истина: школа је постала синоним за
потплаћеног и потцењеног радника.

Никад тежа година и никад свој посао нисмо овако тешко подносили као прошле
школске године.

Ово је реченица која се најчешће чује ових дана у разговору просветних који се на посао
враћају после никад краћег распуста. Малтретирање, понижење и ниподаштавање
просветног радника превршило је сваку меру. Чак ни та фамозна љубав према свом позиву
којом често оправдавамо наше пристајање на нове неплаћене радне сате, нове измишљене
бирократске бесмислице, на беспомоћност кад се на нама иживљавају родитељи, није
више довољан изговор да се пристаје на положај у коме смо се нашли. Процес урушавања
почео је давно али у току претходне године осетили смо сву силину новог терета који је
наметнут, сву тежину бедних плата са којима живимо, сву своју незаштићеност пред
законом и небригу државе за своје професоре.

После последњих измена у закону усвојених крајем прошле године положај запослених
у просвети се погоршао. Нов обрачун плата постарао се за то да будемо добро ударени по
џепу. Плата у јануару, јулу, августу мања и до десет хиљада. У току лета одузима се
надокнада за разредне старешине.

Много нових обавеза и одговорности: Осећамо се као глинени голубови

Професорима се много повећао обим административног посла, а наметнуте су нове
обавезе.

Е – дневник на који се корисници често жале да је непрегледан и непрактичан, омогућава
оном ко контролише наш рад да има увид у све што смо икад урадили и написали, јер
сваки унос има датум и за најмање кашњење професор може бити кажњен. Уноси који се
захтевају од разредног старешине су бројни и разнолики и узимају много више времена
него што је то предвиђено бројем радних сати у четрдесеточасовној радној недељи. Свака
реч унесена у дневник мора бити пажљиво мерена и бирана, свака реченица пажљиво
формулисана, јер и за најмању непрецизност разредни старешина може бити позван на
одговорност.

Иако се као синдикат слажемо са неким гласовима у јавности да наш захтев за повећање
плата не сме да буде једини захтев и да се морамо борити и против других негативних
појава у просвети, морамо да јасно и гласно кажемо да је питање материјалног положаја
запослених катастрофално и тренутно најважније питање. Плате су толико ниске да је
стандард просветног радника угрожен преко сваке мере. Ово већ резултира осипањем
квалитетног кадра. Нико више не уписује наставничке факултете. Многе предмете нема
ко да предаје. У школама некад недостаје и више од двадесет професора. Ко да ради и
носи се са свим обавезама и теретом за плату која је испод републичког просека?

Коефицијент у просвети је толико низак да плата једног административног радника или
радника у рачуноводству са средњом школе не достиже до минималца.

Систем је апсурдан: неки примери

Плате онима који имају основну и средњу стручну спрему су исте, односно и једни и
други примају минималац.

Плата преко летњег и зимског распуста наставницима је мања и до десет хиљада. Што
више радиш, више ти скидају преко лета.

Плате професора су мање јер се од укупног фонда за плате у просвети велики део новца
уплаћује да би они којима је плата по коефицјенту испод минималца дошла до
минималца.

После повећања у јануару многи су примили мање плате – у питању је нов начин обрачуна.

Нико неће да ради у просвети

Једноставно, посла је превише и под овим условима ускоро неће бити кога да га ради
онако како тај посао мора да се ради: одговорно, посвећено, темељно. Ако овако настави,
посао ће се свести на формално одрађивање обавеза, пре свега у административном
смислу. Сам наставни процес се запоставља, а он мора бити срце система. Недостаје
високошколовани кадар. Најпре су то инжењери и програмери, али све више недостаје и
математичара, наставника стручних предмета, физичара… Примају се студенти са
завршних година, приучен кадар без квалификација и искуства, оптерећују се искусни
професори преконормним радом који иде до законског максимума и који је бедно плаћен.
Плаћа се по сату, као да професоре шаљемо на њиву, а не у разред, пред децу. Нико неће
да буде разредни старешина, јер разредни старешина за то прима надокнаду три хиљаде
месечно, а обим посла и одговорност су огромни. Разредни старешина не прима своје три
хиљаде преко распуста, јер такав је нови обрачун. Иако је било формалне повишице,
укупна сума коју годишње прими професер већа је само за два – три процента, јер нови
начин обрачуна се побринуо за то.

Не само да недостају професори, недостају административни радници, недостају теткице.
Нема их ни на бироу, јер НИКО НЕЋЕ ДА РАДИ У ШКОЛИ. Школа је постала синоним
за потплаћеног и преоптерећеног радника. Ако не напустиш посао, онда ће на тебе пасти
терет мањка радне снаге и онда се посао прерасподељује на оне који раде, а нема законске
могућности да им се плати то што раде дупли посао. Дупли посао раде и секретари школа,
рачуноводствени и административни радници јер по правилницима и законима, цео обим
посла у једној школи често је само половина норме.

Незаштићеност просветног радника је још једна тема на коју хоћемо да скренемо пажњу.
Када треба пријавити професора и разредног старешину, онда ту постоји стотине алата
којим се и за најмању ситницу они подвргавају детаљној провери, воде се дисциплински
поступци, кажњавају за најмањи пропуст. У школе долазе адвокати који са родитељима
врше притисак на наставнике, при чему наставник нити је обучен нити припремљен за
овакве притиске. Препуштен је сам себи. Тражи се од нас да се правдају неоправдани
изостанци, под претњом судских тужби траже да поклањамо оцене, ученику не сме да се
изрекне дисциплинска мера.

Интегритет и достојанство професора су угрожени, позив професора је потцењен и
омаловажен. Просветни радник нема коме да се обрати када се нађе у ситуацији да га
угрожава родитељ, кад му се прети, када је изложен и психичкој и све чешће физичкој
тортури.

Мора се пронаћи начин да се транспарентно укаже на пут где можемо да се обратимо
када нисмо у могућности да се законски изборимо са притисцима који нас ометају да
одговорно и слободно радимо свој посао.

Најтеже је вредним и одговорним професорима

Онај ко поклања оцене, додворава се родитељима и пристаје на притиске, неће имати
много проблема. Његови планови неће бити прегледани, дневник неће бити анализиран до
најмањих детаља, нема адвоката ни дисциплинских поступака. На удару је интегритет
вредних, темељних и принципијелних професора. Нерад, површност и улизички
менталитет су подстакнути накарадним системом који уништава и последње остатке
система који су остали нетакнути вишедеценијским уништавањем просвете. Систем је
тако скројен да га злоупотребљавају амбициозни, агресивни и безобзирни, па били они
међу децом, професорима или родитељима. Нормални и квалитетни људи могу само да се
помере у страну и констатују да је систем апсурдан и нефункционалан.

У име свих својих колега сматрам да је важно да јавност схвати да је систем пред
колапсом и да је последњи моменат да се нешто предузме.

Плате просветних радника се морају повећати до границе пристојног живљења.

Промене у закону морају ићи у правцу оздрављења система, а не у правцу експлоатације
запослених.

Школство треба хумано и здраворазумски реформисати, без пуке имплементације
промашених западних система.

Школство је штит којим чувамо свој идентитет, мора да буде праведно и да подстиче
вредне и одговорне, а не да их обесхрабрује.

Бранка Поповић, члан ГО УСПРБ ,
председница Синдикалне организација ЕТШ „ Никола Тесла“
Београд,




ПЕТИЦИЈА УНИЈЕ СПРС – СМАЊЕЊЕ БРОЈА УЧЕНИКА У ОДЕЉЕЊУ

ПОПУСТИ ЗА ЧЛАНОВЕ УСПРС

Unija sprs logo

ПРАВНА СЛУЖБА УСПРС

ПКУ – Covid 19

ПРОСВЕТА ИМА РЕЧ

МОЈА ПРАВА – ПРЕУЗИМАЊЕ

ЗАХТЕВ ЗА ПРЕУЗИМАЊЕ – ТЕХНОЛОШКИ ВИШАК

ЗАХТЕВ ЗА ПРЕУЗИМАЊЕ – НЕПУНО РАДНО ВРЕМЕ

Јединствена листа технолошких вишкова

Листа радника са непотпуним радним временом

Слободна радна места

Одлуке о расписивању конкурса на одређено и на неодређено. Споразуми о преузимању запослених Решења о избору кандидата

konkursi

V Фаза одобрених радних места

IV фаза одобрених радних места

III Фаза одобрених радних места

II Фаза одобрених радних места

I Фаза одобрених радних места

Izrada web sajta: ATEC Technologies
Scroll