На испиту пао систем

29. јун 2020.

ЛИЧНИ СТАВ

Јасна Јанковић, професорка књижевности и председница Уније синдиката просветних радника Србије

Велики проблеми мале матуре

На испиту пао систем

После онога што се десило у Новом Пазару, сви су се осећали без кривице криви, док је министар читаву јавност окретао против наставника. А ако у наставницима види најцрње непријатеље, коме је он у ствари министар?!

И доживљава ли себе искључиво као део владе Ане Брнабић, а не оних о којима би требало да брине.

Јавност се с правом пита шта се то са нама дешава и како је могуће да не умемо да направимо тестове (три пута по 20 питања), штампамо и дистрибуирамо тако да се нико не осећа јадно – ако у систему ради, ојађено – ако систем похађа или апсолутно очајно – ако је родитељ малог матуранта.

Na ispitu pao sistem

Питање прво: „У ком месецу сваке школске године наставници грицкају нокте, а не рачуна се ономад када нису имали
детету да дају паре за ужину?“

Питање друго: „У ком месецу сваке школске године родитељи долазе у школу више него седам претходних година (и вичу речи које нису за овај текст)?“ Да, да, месец је јун, време липа и проваљивања тестова на завршном испиту, у народу познатом као мала матура. Још од давне 2013. и афере познате као „Женски доњи веш“, када се госпођа снашла и изнела тест (да помогне комшији – основцу), па онда 2019. и копирања теста из математике једног радника штампарије (за сина, да се дете не мучи) и не мање индикативног овогодишњег случаја, сваки јун је у српском школству агонија, већа но иначе. Не знам шта се тачно десило приликом полагања испита, пре неки дан, у Новом Пазару и да ли се то десило и негде другде, али знам да су се сви осећали без кривице криви, док је министар читаву јавност окретао против наставника! Та иста јавност се с правом пита шта се то са нама дешава и како је могуће да не умемо да направимо тестове (три пута по 20 питања), штампамо и дистрибуирамо тако да се нико не осећа јадно – ако у
систему ради, ојађено – ако систем похађа или апсолутно очајно – ако је родитељ малога матуранта? Ипак, ствар није тако једноставна. У овом времену неолибералног капитализма у који смо без свести о истом улетели, смисао јесте да вам све обесмисле! Почевши од прве јутарње кафе, уз коју читате вести, преко тражења паркинга, до тражења смисла
живота. Ту негде између поменутог је и српско образовање у коме сви мисле да су они други криви (што су живи). Ђаци и родитељи су озлојеђени на наставнике, наставници на директоре и колеге који раде дуже од њих (јер ће им преотети часове наредне школске године), а неупућени су убеђени да просветни радници не раде ама баш ништа. Наиме, сада већ урбана легенда, по којој запослени у просвети џабалебаре три месеца лети и један зими, а све време примају плату из буџета, добрано је утицала како на ментално здравље целе нације која понижава своје учитеље тако и на квалитет образовања. И то има своје разлоге, али о томе други пут. Сада ћемо се вратити на малу матуру. Пред овај завршни испит „пукла“ је и једина просветна љубав између министра и директора школа. Страст је проглашена још 2017. када је променом кровног Закона, Младен Шарчевић озаконио да ће он постављати и смењивати све директоре школа. А има их, није да их нема, 1.760 у Србији! И од тада они ћуте и трпе, а он влада као прави менаџер приватне школе. Међутим,
очајан због скорашњих пропуста који му кваре планове, министар им је претио разрешењима, јавно говорио да је боље да оду сами ако нешто погреше, него он да интервенише и… од позитивне емоције директор(чић)а школа по Србији, остали је само јад и страх. Усијаној атмосфери свакако увек доприноси и министров став да „мора да су наставници криви“ (јун 2019) или „сигурно је неки наставник умешан у ову саботажу“ (јун 2020). Чак и онима који не прате образовне сапунице, овде постаје јасно да нешто дебело није у реду. Ако први човек просвете у наставницима види најцрње непријатеље, а управо на те „лопове“ и „саботере“ мора да се ослони на терену, поставља се питање, коме је
у ствари овај човек министар?! И да ли он себе доживљава искључиво као део владе Ане Брнабић, а не оних о којима би требало да брине?! Ових дана српске мале матуранте је сервисирало близу 100.000 људи: дежурних наставника, прегледача, супервизора, теткица, домара, секретара школа, директора… Без намере да тврдим да су сви савршени, ти „саботери“ прегледају тестове по Србији дан и ноћ јер изгледа да компјутерски систем, ипак, не може да подржи скенирање свих маломатурских провера знања… Оптуживати запослене у просвети, такве какви су (боље немамо) и то без доказа, арогантно је и носи лошу поруку. С друге стране, онако како Шарчевић поставља директоре школа, тако и њега поставља неко „одозго“. Ни он не одговара наставницима, родитељима и ученицима, него онима који „одозго“
гледају шта би и где могли да профитирају. А има се овде штошта продати и зарадити, па смо тако дошли до седам издавача различитих Буквара! А да су само књиге, него је и компјутерска опрема и огромно тржиште за пола милиона основаца и 300.000 средњошколаца… Ове године купљен је скупи софтвер. Нико није предвидео ковид-19, те су мали матуранти по цену разболевања морали да полажу испит „под маскама“, у нејасној епидемиолошкој ситуацији, да би (надлежни) посао оправдали! Ове године, која је све само не нормална (па чак и за мерила Србије), морао се на њима пробати недовољно разрађен систем скенирања одговора, јер је неко одлучио да просветне раднике (који се једини увек нешто буне), замени машинама… Ове године испит је покушан онлајн, током маја, и тада чудо технике није могло да подржи пробу завршног испита и улаз 67.000 осмака на онлајн – платформу. И ђаци и родитељи били су под невероватним стресом, само се министар смешио са екрана, задовољан великим успехом пробне матуре! Још једна
провера, почетком јуна, пропала је, јер скенирање није могуће обавити у кратком времену и за толико испитног материјала. Ученици нису видели своје резултате, родитељи су се опет питали: „Докле, људи’“, наставници прековремено радили, без плаћања и опет је само министар био блажен. Овогодишњи испит слика је и прилика приложене фотографије кесе у којој је школама достављан материјал за полагање. Поред тога што нигде нема драге нам ћирилице, мада се зна шта кажу прописи о службеном писму, то је само почетак. Сваки ученик у Србији, старији од 12 година (ако има најмање тројку из српског језика) зна да се у речи подпис, врши једначење сугласника по звучности. Након гласовне промене, ова реч гласи потпис. Али шта то, побогу, значи надлежнима?! Они који су мале матуранте три дана мрцварили не бригају за Д или Т! Ипак је то само једно слово и једна лекција из шестог разреда основне!
Да ли смо управо подписом, подписали да смо културолошки рат изгубили, да ће неписменост владати, да ће арогантни надређени увек показивати подређенима где им је место, да ће бахатост бити пожељан облик понашања и да ће новац (п)остати једини бог коме се клањамо?! И то зато што нисмо направили систем, већ би један човек да контролише све и свакога! И како он (министар), ширећи неповерење, мисли да ће неко у њега имати поверење?! Док се не будемо више поштовали, док своје учитеље не будемо више ценили и плаћали, док не створимо просветни систем са свешћу да у њему свако од свакога зависи и само заједно можемо да растемо и стварамо бољитак, све ће нам се ово понављати… са Жарком Обрадовићем, Младеном Шарчевићем или неким трећим. И даље ћемо се чудити и запомагати, министри остајати на својим местима, без одговорности, а српске владе рачунати где ће зарадити, а да
ништа не уложе у образовање.

Извор: НИН




КАНЦЕЛАРИЈА УСПРС: 065/944 2000

Unija sprs logo

ПРАВНА СЛУЖБА УНИЈЕ СПРС: pravnik2usprs@gmail.com pravnik3usprs@gmail.com usprspravnik@gmail.com

ЧЛАНОВИ УСПРС РАДНИХ ПОДГРУПА ПРИ ШКОЛСКИМ УПРАВАМА

Јединствена листа технолошких вишкова

Листа радника са непотпуним радним временом

Слободна радна места

МОЈА ПРАВА – ПРЕУЗИМАЊЕ

ЗАХТЕВ ЗА ПРЕУЗИМАЊЕ – ТЕХНОЛОШКИ ВИШАК

ЗАХТЕВ ЗА ПРЕУЗИМАЊЕ – НЕПУНО РАДНО ВРЕМЕ

ПОПУСТИ ЗА ЧЛАНОВЕ УСПРС

ПЕТИЦИЈА УНИЈЕ СПРС – СМАЊЕЊЕ БРОЈА УЧЕНИКА У ОДЕЉЕЊУ

ПКУ – Covid 19

ПРОСВЕТА ИМА РЕЧ

Одлуке о расписивању конкурса на одређено и на неодређено. Споразуми о преузимању запослених Решења о избору кандидата

konkursi

VII Фаза одобрених радних места

VI Фаза одобрених радних места

V Фаза одобрених радних места

IV фаза одобрених радних места

III Фаза одобрених радних места

II Фаза одобрених радних места

I Фаза одобрених радних места

Izrada web sajta: ATEC Technologies
Scroll