Извор: Nova.rs
Министарство просвете донело је нови Правилник о оцењивању у основним школама, а једна новина посебно је изазвала буру и различита тумачења јавности. Тако се новим правилником на захтев више од половине родитеља ученика из истог одељења покреће процедура преиспитивања рада наставника. Многи сматрају да ова одредба омогућава отварање Пандорине кутије, те да ће велики број наставника и учитеља додатно снизити већ ниске критеријуме за оцењивање или можда и напустити просвету. Саговорници nova.rs откривају о чему се заправо ради.
Министарство просвете је прошле недеље донело нови Правилник о оцењивању у основним школама.
У њему има неколико новина, а оне се тичу оцењивања владања, поступања у случају одсуствовања са наставе, броја писаних провера у једној недељи, као и поступања школе у случају да половина родитеља изнесе примедбу на рад наставника или стручног сарадника.
Ова последња новина изазвала је различите коментаре јавности, а неки од њих су да је сада омогућено да родитељи оцењују рад наставника, па чак и да их смене.
Наставница биологије и председница Уније синдиката школа Београда Снежана Романдић каже за Nova.rs да ни у једном правилнику није била прецизирано како изгледа процедура пријаве наставника.
Наводи да је рад просветног радника често подложан критици родитеља, те је ова новина „права ствар“ јер ће се коначно знати како он, али и родитељ ученика треба да поступају у одређеној ситуацији.
„Родитељи су данас мало више субјективни када процењују рад деце и лако је упутити критику на рад наставника. До сада је постојала могућност да нас родитељи пријављују на разне начине. Углавном је било да нас родитељи пријаве директно директору школе или појединачно пишу пријаву Министарству просвете јер родитељ буде незадовољан око нечега и онда се жали. Ово сада што је стављено у нови Правилник о оцењивању и није тако лоше по нас наставнике“, сматра Романдић.
Додаје да је овом новином прецизирана процедура како поступити у случају када родитељи нису задовољни радом наставника.
„Сада су јасни кораци како неко може да се жали на наш рад. Ту не мислим на њихов приговор на оцену него на чињеницу да неко сматра да наставник не држи наставу како треба, односно у законским оквирима. То је сада наведено. Значи, прво мора да буде родитеља више од половине разреда. Не може један родитељ да таргетира наставника јер му се из неког разлога не допада“.
Романдић наводи да родитељ има могућност да пријаву односно приговор на рад наставника да одељенском старешини који, потом, предузима одређене кораке.
„Одељенски старешина добија ту пријаву, даје је наставнику и о раду наставника разматра стручно веће унутар школе. Шта то значи? Ја сам наставник биологије, моје стручно веће чине колеге које предају природну групу предмета и у таквој ситуацији они разматрају да ли сам ја нешто урадила како треба односно да ли сам направила неку грешку. Они дају препоруку директору школе тек када се то заврши, а онда наставник може да добије евентуално да мора да ради план додатног усавршавања и слично. То је суштина овога што пише у Правилнику“, објашњава она.
Истиче да је до сада у школама било као на Дивљем Западу.
„Нико не воли када види да негде постоји неки Правилник о начину на који можете да се жалите на некога. Kод нас у школама је било као на дивљем западу. Сваки наставник је буквално слободна мета родитељу који можда не дели мишљење о нашем раду. Притом, знате оно чувено родитеља: ја сам учио с њим, како је могуће да је добио ту оцену. Е сада коначно имамо један уређен систем где приговори иду, за почетак, школи, а ако баш родитељи нису задовољни одговором директора, они онда могу да се жале Министарству, али тек када испоштују ову процедуру“.
Министарство затрпано пријавама родитеља
Саговорница Nova.rs истиче да је Министарство просвете затрпано пријавама родитеља, те је донело ову новину како би били растерећени.
„Морали су да пронађу неки механизам како би обуздали ту причу. А сад Министарство може да одговори родитељу: Поштујте процедуру наведену у Правилнику. А уколико се установи да је приговор родитеља оправдан, да наставник, рецимо, није држао допунску наставу, у том случају директор заједно са стручним сарадником прави план педагошко-инструктивног рада, то је нешто унутар школе, рецимо чешће ће вам доћи психолог. Нема више приче о отказима јер неће нико да ради у школи. Ако прекршите нешто озбиљно, неки ниво дискриминације, можете, наравно, остати законски без посла, али то су екстреми. Свакако, ова новина ће можда натерати родитеље да се преиспитају да ли је проблем у наставнику или је проблем у родитељу који не сагледава ситуацију објективно“, каже она.
У новом Правилнику дефинише се и обавеза школе према ученицима који су са наставе били оправдано одсутни од 11 до 15 радних дана у континуитету.
Школа је за њих дужна да направи план оцењивања и да о њему обавести ученика и родитеља, односно законског заступника, имајући увиду најбољи интерес ученика.
Такође, ученици ће новим Правилником имати један тест више недељно.
До сада је, према Правилнику, сваки ученик могао да има највише две провере у току једне недеље, а једну проверу у дану.
Нови Правилник предвиђа да распоредом може да се планира највише једна писмена провера у дану (као и до сада), али поред једног писменог задатка који је прописан програмом наставе и учења за основно образовање и васпитање за поједине предмете, могу да се планирају још две писмене провере у наставној недељи.
Такође, иницијалне тестове наставници ће морати да најаве три радна дана пре планираног одржавања и они се не убрајају се планирани број писмених провера.
И, одељенски старешина мора да обавештава родитеље о успеху детета, а то значи да је обавезан да благовремено, а најмање четири пута у току школске године, на примерен начин обавештава родитеље о постигнућима ученика, напредовању, мотивацији за учење и напредовање, владању и другим питањима од значаја за образовање и васпитање.