ЗАКЉУЧЦИ СА САСТАНКА МИНИСТАРСТВА ПРОСВЕТЕ И РЕПРЕЗЕНТАТИВНИХ СИНДИКАТА
ИЗМЕНЕ АДМИНИСТРАТИВНИХ ОБАВЕЗА НАСТАВНИКА
У Министарству просвете одржани су састанци: 11. фебруара 2025. / 21. фебруара 2025. / 27. фебруара 2025. / 6. марта 2025. на тему измене административних обавеза наставника.
• Усаглашавање документације коју наставници морају да воде;
• Прилагођавање административних обавеза у складу са исходима учења;
• Увођење измена у електронски дневник (есДневник) ради смањења административног оптерећења;
• Активно учешће синдиката у свим изменама законских и подзаконских аката;
Предлози Завода за унапређивање образовања и васпитања (ЗУОВ):
• Наставници ће имати већу слободу у креирању планова наставе;
• Укидање писања оперативних планова за припремну, допунску и додатну наставу – уместо тога, радиће се само глобални планови.
• Планови и припреме треба да се прилагоде специфичностима ученика и одељења;
• Подршка наставницима кроз стандарде компетенција и јединствене образце документације.
• Глобални план рада наставника – усаглашени и јединствен образац за све школе.
• Оперативни планови рада – усаглашени јединствен образац за све школе.
• Дневне припреме за часове – усаглашени јединствен образац за све школе.
– Оперативне и дневне припреме за часове припремне, допунске и додатне Усаглашено је да је у члану 130. ЗОСОВ-а неопходна измена, смањења броја тимова и спајање сличних тимова (тим за самовредновање и тим за обезбеђивање квалитета и развој установе у један тим; као и тим за развој међупредметних компетенција и предузетништва и тим за професионални развој у један тима – називе тих тимова дефинисати кроз измене Закона);
– Остављена је и аутономија школама за одлуку о формирању тимова са ограниченим учешћем запослених у тимовима (запослени да буду у до два тима), као и увођење обавезног анкетирања запослених на крају године (да имају могућност евалуације рада тима, да имају могућност евалуације свог рада и доприноса тиму, као и могућност избора улоге и учешћа у тиму за наредну школску годину);
– Неопходна је измена члана 126. ЗОСОВ-а, у делу где директор подноси извештај органу управљања, најмање два пута годишње, о свом раду и раду установе (промена у једном годишње), извештаје тимова достављати само у годишњем извештају;
– Развојни план и самовредновање – не може се укинути због изузетног значаја за образовни систем;
– Портфолио за запослене – остављена је могућност да воде запослени који желе да напредују у звању и они који то желе да воде;
– Портофолио за ученике – договорено је да се, због различитог тумачења и примене у пракси, у делу правилника о оцењивању за основе и средње школе (збирке одабраних ученикових продуката рада – портфолија и збирке одабраних ученикових радова – портфолио и др.), као и у правилницима о програму наставе и учења, изостави реч портфолио за ученике, приликом измене правилника;
• Усаглашена је измена члан 119. у делу, доноси план стручног усавршавања запослених и усваја извештај о његовом остваривању (да се план усваја на три године) и да остане обавезност годишњег извештавања наставе се више неће израђивати, само глобални планови
• Израдити ново стручно упутство за рад одељењских старешина, психолога и педагога као и ново Упутство за рад разредних старешина
Планиране и извршене измене у ес Дневнику.
Нове измене планиране су оквирно до 15. априла
1. Омогућити предметном наставнику да може штампати спискове ученика директно из именика.
– Функционалност постоји у есДневнику.
2. Омогућити штампање Уверења и Диплома, као и унос тема Матурског рада и испита, који се полажу на матурском испиту.
– Омогућено је штампање следећих докумената:
Сведочанство о завршеном основном образовању и васпитању;
Диплома о стеченом средњем образовању у трајању од три године;
Диплома о стеченом средњем образовању у трајању од четири године;
Сведочанство о завршеном основном образовању и васпитању;
Диплома о стеченом средњем образовању у трајању од три године;
Диплома о стеченом средњем образовању у трајању од четири године;
Уверење о обављеном завршном испиту у основном образовању и васпитању;
Наведена функционалност односи се на редовне ученике у основним школама, стручним школама и гимназијама. У овој фази, штампање наведених докумената је омогућено искључиво једнојезично, односно на српском језику.
3. Омогућити извоз статистичких података на нивоу школе, на класификационим периодима (број изостанака, недовољне оцене, неоцењени ученици).
-Поменути извештаји постоје као поређење између две школске године са филтерима по полугодишту.
4. У есДневнику додати са леве стране нову секцију са ОБРАСЦИМА. Садржала би подкатегорије за основну, средњу школу, балетску, музичку, специјализована одељења према важећим Правилницима. Наставник би имао могућност да види одговарајући образац и унесе потребне податке који недостају. Такође омогућити штампање преводнице и уверења о разредном испиту и другим испитима.
– У именику, код сваког ученика, систем приказује одговарајући образац (у зависности од школе, разреда и слично) са обележеним пољима која треба да се попуне како би сведочанство могло да буде одштампано;
– Преводнице су у развоју, а штампање осталих образаца захтева испуњење услова који се наводе у закључцима овог састанка.
5. Омогућити да родитељ може да види напомене, које наставник пише о владању на часу. Родитељ може добити мејл или смс поруку као обавештење.
– Напомене о владању на часу су завршене и биће доступне родитељима са пуштањем у рад нове верзије родитељског портала. Обавештења путем мејла или смс-а нису у плану. Нова верзија родитељског портала подржава ”push” нотификације.
6. Омогућити штампање Матичних листова на крају сваке школске године. Исти би се коричили и на прописан начин чували у школи.
– Услови за ову функционалност наводе се у закључцима овог састанка.
7. Омогућити упис формативне оцене као описа, који би био понуђен у падајућем менију са понудом пет опција (за сваку оцену од 1 до 5). Наставнику оставити могућност да уколико сматра да треба сваки од понуђених описа може допунити.
– Ова функционалност је у фази развоја.
8. Укинути “смајлије”. Евентуално их задржати за узраст од 1. до 4. разреда.
– Функционалност ”смајли” је у систему и предлажемо да остане за наставнике који то желе да користе. Ова функционалност може да се укине са почетком следеће школске године уколико се покаже да више нема потребе за њом.
9. Аутоматски се синхронизују подаци са ЈИСП системом. Овим се скраћује вишесатно чекање да се подаци извезу за сваки разред и групе.
10. Омогућити штампање извештаја из ес Дневника. Извештаје одељењског већа, разредног већа, као и стручних већа.
– Омогућен је извоз у PDF. Извештаја за већа (за одељење), Записника са седница одељењског већа, Записника са седница разредног већа, Записника са седница стручних већа.
11. Омогућити убацивање података о Матурским испитима (Записник о полагању).
– Унос податка о матурском испиту је омогућен и тај податак се штампа на дипломама.
12. Предметном наставнику омогућити збирну статистику закључних оцена на крају првог и другог полугодишта.
– Извештај “Закључне оцене ученика” са опцијом прегледа “предлога” закључне оцене, по полугодиштима налазе се у систему.
13. Поједноставити приказ шифре за новоформирани контакт ученика (родитеља, старатеља).
– Шифра се формира према стандардима и из безбедносних разлога не може да буде једноставнија.