Измене законске регулативе у школама у Србији

29. августа 2023.

Да ли је суспензија од 5 дана награда или казна?

Влада Србије усвојила је нови сет просветних закона који би ускоро требало да се нађу и пред посланицима Скупштине Србије. Када заживе, омогућиће, између осталог, удаљавање ученика са наставе у трајању од минимум пет дана у случају теже повреде обавеза. Ово би, можда, могла да буде идеална и поучна казна за све ђаке насилнике, као што је то случај у Америци, где се ученицима са проблематичним понашањем, приликом удаљавања са наставе, отвара досије. Међутим, у Србији смо, вероватно, далеко од тога. Немирни ђаци ће, како сматрају стручњаци, ову казну могли да схвате као награду: „Сјајно, нема школе пет дана“.

Председница Уније синдиката школа Београда Снежана Романдић причала је у јутарњем програму на телевизији Нова С о сету просветних закона који би ускоро требало да се нађу и пред посланицима Скупштине Србије.

Када заживе, закони ће, између осталог, омогућити:

-да од другог разреда основне школе оцена из владања уђе у просек оцена на полугодишту и крају године,

-могућност удаљавања ученика са наставе у трајању од минимум пет дана у случају теже повреде обавеза,

-појачан васпитни рад са ученицима који чине насиље или испољавају проблематично понашање и ван простора школе,

-могућност друштвено-корисног рада и ангажовања ученика у оквиру појачаног васпитног рада,

-скраћене рокове за покретање и вођење дисциплинског поступка у случајевима теже повреде обавеза ученика и одлагање исписивања ученика средње школе док се води дисциплински поступак,

-обавезу интензивније сарадње и комуникације свих установа које се баве заштитом од насиља (школе, МУП, Центри за социјални рад, локалне заједнице).

Предвиђено је и смањење броја ученика у одељењу од следеће школске године на максимално 28 ђака.

Романдић је том приликом истакла да могућност удаљавања ученика са наставе у трајању од минимум пет дана у случају теже повреде обавеза није у потпуности дефинисана.

„Деца данас постају популарна уколико су негативна, односно, у узрасту тинејџера је помало популарно бити проблематичан. Овде се доводи у питање једна ствар: пет дана када ученик није у школи, наставник мора да пронађе одговарајући начин како да му достави материјале за рад. Дакле, уводи се некакав онлајн рад за децу која су у тим ситуацијама и нису у школи“, објансила је Романдић.

А након завршеног дисциплинско васпитног поступка, као једна од мера појачаног васпитног рада, ученику се уводи друштвено-користан рад, додаје Романдић.

„Он често нема много смисла, посебно у ситуацијама ако ми не решимо разлоге који су довели до проблема које је ученик успео да направи у самој школи. Друштвено користан рад вам је, рецимо, да ученик који је направио прекршај, буде дежуран са наставником у дворишту“, каже саговорница.

Ипак, стручњаци сматрају да је ова казна заправо награда за све немирне ученике. Психолошкиња из једне београдске средње школе наводи за Нова.рс да проблематиччни ђаци само гледају како да изостану из школе.

„Ово ће за проблематичне ученике само бити подстицај да наставе са проблематичним понашањем, јер правих санкција неће бити“, сматра наша саговорница.

Додаје да је велики проблем и за наставнике и за ђаке и за родитеље то што се нове мере уводе на брзину и пред сам почетак школске године.

„Нема довољно времена да се све координише и да се на прави начин реализује“, скептична је ова психолошкиња.

Пет дана кући на онлајн настави?

Портпарол Уније синдиката просветних радника Србије Весна Јеротијевић објашњава за Нова.рс колико ће ова мера додатно оптеретити просветне раднике, уколико се прецизно не дефинише.

„Ако удаљите ученика са наставе на пет дана, уз могућност друштвено корисног рада, да ли то подразумева да ће он имати неку додатану, онлајн наставу? Није дефинисано шта предвиђа концепт друштвено корисног рада. Да ли је то школска библиотека, школска кухињица, помоћ у дежурству дежурном наставнику… Верујем да он не може да не иде у школу пет дана, па претпостављам да то подразумева концепт онлајн рада. И да ли тај концепт подразумева да он има неки друштвено користан рад у оквиру школе, или да буде упућен у неку социјалну установу? То ће, претпостављам да зависи и од узраста ученика, не могу се третирати млађи основци, старији основци и средњошколци исто. Оно што сигурно знамо то је да ће то додатно оптеретити администарцију школе приликом вођења таквог дисциплинског поступка. Дакле, ми ћемо водити записнике, тај појачани педагошки рад, водићемо изјаве, правићемо програм тог рада… То ће све захтевати додатно ангажовање наставника или одељенског старешине“, истиче Јеротијевић.

Додаје да су просветни радници од инцидента у Трстенику изнели два захтева.

„Да се не дозволи исписивање из школе док траје дисциплински поступак, јер смо имали случај да се ученик из Трстеника исписао и ником ништа и други је био да владање не буде само описна оцена. И ево, после осам месеци имамо та два захтева, али код захтева да од другог разреда оцена улази у просек, имате да јеидница из владања искључује могућност да ученик падне годину или понавља разред. Значи, он и са јединицом из владања иде у следећи разред и стартује са примерним владањем“, наводи наша саговорница.

Извор: Нова С




КАНЦЕЛАРИЈА УСПРС: 065/944 2000

Unija sprs logo

ПРАВНА СЛУЖБА УНИЈЕ СПРС: pravnik2usprs@gmail.com pravnik3usprs@gmail.com usprspravnik@gmail.com

ЧЛАНОВИ УСПРС РАДНИХ ПОДГРУПА ПРИ ШКОЛСКИМ УПРАВАМА

Јединствена листа технолошких вишкова

Листа радника са непотпуним радним временом

Слободна радна места

МОЈА ПРАВА – ПРЕУЗИМАЊЕ

ЗАХТЕВ ЗА ПРЕУЗИМАЊЕ – ТЕХНОЛОШКИ ВИШАК

ЗАХТЕВ ЗА ПРЕУЗИМАЊЕ – НЕПУНО РАДНО ВРЕМЕ

ПОПУСТИ ЗА ЧЛАНОВЕ УСПРС

ПЕТИЦИЈА УНИЈЕ СПРС – СМАЊЕЊЕ БРОЈА УЧЕНИКА У ОДЕЉЕЊУ

ПКУ – Covid 19

ПРОСВЕТА ИМА РЕЧ

Одлуке о расписивању конкурса на одређено и на неодређено. Споразуми о преузимању запослених Решења о избору кандидата

konkursi

VI Фаза одобрених радних места

V Фаза одобрених радних места

IV фаза одобрених радних места

III Фаза одобрених радних места

II Фаза одобрених радних места

I Фаза одобрених радних места

Izrada web sajta: ATEC Technologies
Scroll