„Непобедивост лежи у одбрани, а могућност победе у нападу”, говорио је Сун Цу, кинески мислилац из 6. века пре нове ере, коме се приписују заслуге за настанак древне књиге о вештини ратовања. Сведоци смо да се ових дана у Србији 21. века води рат око књига, тачније уџбеника, за основну школу.
У сенци дешавања између Удружења издавача уџбеника Србије и Фондације Алек Кавчић, остао је податак Републичког завода за статистику, који је надавно објавио да у Србији 850 хиљада одраслих људи нема завршену основну школу, а свака пета особа нема диплому средње школе. Поражавајуће бројке наводе да је два одсто становништва у Србији неписмено, 11 процената са непотпуним основним образовањем, док је без школске спреме 2.68 посто. Такође је забрињавајући проценат, да преко 20 одсто становника има само основно образовање.
Овакви статистички подаци најочигледнији су показатељи стања у коме се налази српско образовање већ неколико деценија уназад. Системски урушаван образовни систем, чија кључна промена на плану унапређивања квалитета образовања подразумева већу оријентацију наставе и учења ка постизању очекиваних исхода учења и развијању компетенција, међу којима су предузимљивост и оријентација ка предузетништву, наведене као жељeне компентенције за крај основне школе, довеле су до тога да основно образовење постане својеврстан полигон за издавачко предузетништво у коме предузимљиви преузимају тржиште.
Појавом Фондације Алек Кавчић, која је основницама у Србији понудила бесплатне уџбенике, почела је својеврсна прозивка и подсећање просветних радника од стране Удружења издавача уџбеника, наставних средстава и учила Србије да приликом избора уџбеника, бирају само оне који се налазе у Каталогу одобрених, иако су уџбеници на сајту besplatnabiblioteka.com добили зелено светло од стране Министарства просвете, науке и технолошког развоја, у складу са Законом о уџбеницима.
У свом саопштењу, Издавачке куће, чланице Удружења издавача, наводе да „стоје иза квалитета својих издања”. Поред квалитета, не смемо занемарити и доступност уџбеника широј популацији ученика, а несумњиво је да су бесплатни уџбеници свима доступни. Управо, лакши пут до уџбеника, може бити сигуран пут ка завршетку основне и упису средње школе. Зар то није циљ од најширег друштвеног значаја!? Зар бесплатни уџбеници нису логични у (по Уставу) бесплатном школовању у Србији?
Наш случај у издаваштву књига за основну школу потврђује мудрост: „Ако хоћеш да стигнеш брже, иди сам. Ако хоћеш да постигнеш више, нађи пријатеља!” Брзо смо образовање довели нидокле и обогатили стране издаваче, а у пријатеља који нуди излаз, већ посумњали.
Једина срећа је та што Александар Кавчић долази из земље творца неолибералног
модела школства и зна шта и како даље чинити.
У Чачку, 8. фебруара 2021.
Руководилац Ресора за образовни систем УСПРС
Весна Јеротијевић