Извор: nova.rs
Kао бомба је одјекнула вест да се у српске школе уводи нов изборни предмет „Врлине и вредности као животни компас“ и то тик пред нову школску годину. Деца су изненађена јер су се у јуну већ определила за изборни предмет, а изненађени су и наставници и директори школа који о предмету, осим да се ради о слободној наставној активности предвиђеној за ученике од петог до осмог разреда, не знају апсолутно ништа.
Наставница српског језика и књижевности Ивана Марковић истакла је у јутарњем програму на телевизији Нова С да не види сврху увођења овог предмета у наставу с обзиром на то да се о врлинама и вештинама говори кроз скоро сваки већ постојећи предмет, те да је ово само још једна додатна ставка у послу просветних радника, а која им неће бити плаћена. С друге стране, министарство још увек није послало смернице школама о реализацији новог предмета.
За десетак дана почиње нова школска година. Биће новина, а једна од њих је и изборни предмет „Врлине и вредности као животни компас“.
Kоје су то врлине и које су смернице неопходне ученицима, ко ће их учити и како, говорила је у програму РТС-а Елеонора Влаховић из Завода за унапређивање образовања и васпитање, међутим ништа од тога није још увек званично саопштено школама.
Наставница српског језика и књижевности Ивана Марковић објаснила је да су ученици анкетирани о изборном предмету још у јуну, када су се определили за један од понуђених.
„Данас је 24. август, што значи да је касно да се нови предмет уводи у наредну школску годину. Ученици бирају слободне наставне активности у јуну на крају једне школске године за следећу, дакле анкете су већ подељене, они су одлучили коју ће наставну активност похађати следеће школске године. Тако да се од нас сада очекује да осам дана пред почетак нове школске године, поново поделе анкете и да се ученицима представи нови предмет о ком ми још увек не знамо много или скоро ништа“, истакла је наставница Ивана.
Признаје да јој увођење новог изборног предмета у школе делује као да Министарство просвете жели да покаже да је нешто предузето након стравичног масакра у Основној школи „Владислав Рибникар“.
„Испада да се о врлинама и вредностима није довољно говорило у школи, а заправо о томе се говори у сваком наставном предмету, откад уђу у образовни систем, ђаци уче током целог свог образовања, те сматрам да нема потребе уводити нови предмет о томе. Дакле, о врлинама и вредностима се говори на часовима одељенске заједнице, затим кроз националну историју, у биологији кроз заштиту животне средине… Већ је увелико садржано у скоро сваком предмету“, наглашава наставница Ивана питајући се да ли је Министарство просвете извршило евалуацију новог предмета и шта је она показала.
„Да ли има смисла да то постоји јер то у пракси изгледа као 45 минута дуже у школи, један час више недељно. Ученици се често опредељују за неку слободну активност која њима није баш толико интересантна, али морају да одлуче оно што им школа нуди“, наводи она.
Увођење новог предмета значиће и додатан посао наставницима који неће бити плаћен јер слободне наставне активности не улазе у редовну наставу и у редован фонд, подвлачи наставнци српског језика.
„Наставницима тај час није плаћен. Он улази у двадесетчетворочасовни непосредни рад са ученицима, али не као редовна активност. Притом, често програми слободне наставне активности нису детаљно разрађени, па се често своде на то да наставник сам треба да смишља како ће изгледати. Зато, не видим да то има неке велике користи за ученике. Министарство просвете треба да испита постојаност слободне наставне активност кроз евалуацију и да виде да ли је то корисно ученицима, али не на овај начин, пред сам почетак нове школске године“, закључује наставница.
Унија Синдиката просветних радника Србије: Министарство изгубило компас
Портпарол Синдиката просветних радника Србије учитељица Весна Јеротијевић објашњава за nova.rs да све школе још увек чекају смернице у вези са новим изборним предметом.
„Наводно ћемо добити смернице неких 10 до 15 наставних области односно целина које ће се реализовати, али свакако могу да се и неке идеје и иновације унесу уколико неко има жељу да ради на одређени начин те теме. Све школе чекају смернице, сутра је 25. август, дан када сe неће радити, па тако у најбољем случају те смернице могу стићи до школе у понедељак, а то је три дана пред почетак школске године. И онда се намеће питање – ко је овде изгубио компас? Дефинитивно Министарство просвете“, наглашава наша саговорница.
Јеротијевић се пита да ли ће нови изборни предмет бити додатно оптерећење на одељенске старешине, што би, у том случају, било потпуно неприхватљиво јер додатак за одељенско старешинство још увек није увећан, иако је о томе било речи.
„Такође, у току лета је просветним радницима умањена плата за тај додатак. Сви смо примили од 8.000 до 10.000 динара мање током лета. Умањен нам је додатак за одељенско старешинство који није повећан, а треба да буде. Значи, додатак је умањен, а ми сада треба да правимо план и програм за тај предмет и да га некако имплементирамо у наш наставни план и програм. Није дефинисано да ли ће он пасти у реализацију одељенским старешинама, или ће неки наставници који можда немају пуну норму, да га преузму. Ни ту није ствар јасно дефинисана“, сматра саговорница nova.rs.
Додаје да предмет „Врлине и вредности као компас живота“ неће допринети бољим односима међу децом.
„У једном демократском друштву имамо јавни дискурс, говор мржње постао је опште прихватљив, без обзира да ли коментаришете говор на друштвеним мрежама или где већ. Говор мржње претходи насиљу. И ви сад очекујете да један наставни предмет деци то избрише. Одувек постоје врлине и вредности кроз часове српског, историје, народну књижевност, часове одељенског старешине… Просветни радници су увек упућивали на врлине и вредности свако дете, говорили смо својим ученицима да је то компас у животу, а сада је изгледа Министарство просвете изгубило компас“, закључује Јеротијевић.
Просветни радници незадовољни
А да се ситуација у школама међу наставницима и директорима већ захуктава због недовољног знања о најављеном новом предмету, потврђује нам директор једне београдске школе који за nova.rs истиче да наставници већ два дана постављају питања ко ће предавати тај предмет и када да обавесте децу.
„Потпуно лудило, да вам кажем. Некако смо стављени пред свршен чин. Очекујемо те смернице о којима прича Министарство, међутим ево већ је крај недеље, а још их нисмо добили. Наше одељенске старешине су у старту одбиле да држе тај предмет и у праву су јер ионако имају пуне руке посла, притом нису добили додатак за старешинство током лета… Влада једно незадовољство, колеге притискају мене сматрајући да ја нешто више знам, а верујте да ни ја нисам упућен и плашим се како ће колеге реаговати када се све буде знало. Ако се уопште и буде знало у неком ближем периоду“, истиче директор.
Подсетимо, Елеонора Влаховић из Завода за унапређивање образовања и васпитање објаснила је за РТС да је Завод предложио да реализатори новог предмета буду психолози и педагози, који су свакако врло обучени да на тај интерактиван начин раде.
„Нема предавања, писмених, контролних, било би заиста неадекватно, већ је ту замишљено да се разговара на разне провокативне теме, да се доводе гости, да се размењују нека искуства, да се погледа филм, да се заузме различита позиција. Заиста смо се потрудили да у упутству дамо врло јасне смернице, али даље наставник има велику слободу да креира час на начин да буду сви задовољни“, истакла је Влаховићева.
Поводом увођења новог изборног предмета у српску просвету и то тик пред почетак нове школске године, као и ко ће га предавати, затим када ће деци бити представљен и када ће им бити омогућено да га изаберу када су већ изабрали изборни предмет, питали смо Министарство просвете, али до објављивања овог текста нисмо добили одговор.