ОДЛОЖИ! Школе редом забраниле мобилне и за ђаке и наставнике, ко мора да зове родитеље, KОРИСТИ ФИKСНИ, директори тврде – сви су презадовољни

27. децембар 2023.

Извор: blic.rs

Све је више земаља у свету које су забраниле или се спремају да забране мобилне телефоне у школама. Kао главне разлоге наводе пад писмености код деце, ометање на часу, дигитално насиље. Чак се и генерални пад постигнућа на ПИСА тестирању доводи у везу са претераном употребом мобилних телефона.

И многе школе у Србији кренуле су тим путем, а Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања ових дана издао је Смернице за употребу мобилних телефона.
Да ли ће ученици моћи да користе мобилне телефоне у школи, у Србији је препуштено да одлуче саме образовне установе. Измене и допуне Закона о основама система образовања и васпитања кажу да су школе у обавези да ту област уреде интерним актима.

Забрану коришћења мобилних телефона током наставе, још у претходној школској години, прво су увеле поједине образовне установе у Новом Пазару, Прокупљу, Пожаревцу, Вршцу, Суботици, Београду.

Директори школа кажу да су презадовољни учинком, да су ученици почели више међусобно да се друже, разговарају, да су фокусирани више на наставу, јер нема дигиталних уређаја који им одвлаче пажњу. Више нема снимања на часу и качења на друштвене мреже, што је био тренд међу ђацима.

Ђаци боље прате наставу
У Основној школи „Мур“ у Новом Пазару још у прошлој школској години забранили су мобилне телефоне за ђаке, али и наставнике током наставе. Телефони се пре почетка наставе остављају у ормариће који се закључавају, а узимају их тек када се заврши последњи час, када крену кући.

Директор школе Ирфан Љајић каже да су презадовољни постигнутим, да су се ученици брзо навикли.

– Два, три дана је било негодовање код појединих ученика, али су се и они навикли. Сада су деца максимално активна на свим часовима, више се дуже на одморима. Раније су часове физичког васпитања максимално избегавали. Сада када немају мобилне телефоне досадно им је да седе на клупи, већ сви раде вежбе, играју се са лоптом – рекао је Љајић за Еуронеwс Србија.

Додаје да су ђаци сада фокусиранији на часу, боље прате наставу, нема електронских уређаја који им одвлаче пажњу.

– Уколико ученицима треба неки контакт са родитељима могу да се послуже фиксним телефоном који се налази у портирници код помоћних радника. Такође, родитељи на тај број могу да позову децу колико им нешто хитно треба. То функционише беспрекорно – навео је он.

У ОШ Мур прво је донет Правилник о коришћењу мобилних телефона у школи. Правилник је усвојио Савет родитеља и Школски одбор. Правилником су предвиђене и санкције за ученика код кога се на часу пронађе мобилни телефон.

– Одузели смо само један телефон током прошле школске године. Ученик је покушао да сакрије телефон на часу, одузели смо му га. Нико се није бунио ни ученик ни родитељи. Било је то пред крај школске године па санкција није дуго трајала – прича Љајић.

Смернице о употреби мобилних телефона
Kао подршку школама Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања – ЗУОВ ових дана издао је Смернице за употребу мобилних телефона у школама.

Остало је и даље да свака школа мора да има Правилник о употреби мобилног телефона, електронског уређаја и другог средства и да тај документ треба да буде уско повезан са школским Правилником о васпитно-дисциплинској одговорности ученика.

„Лични дигитални уређаји не смеју се користити тако да нарушавају образовно окружење или да крше друга права ученика, наставника и особља школе. Мобилни телефони морају бити искључени и не смеју се користити током наставе, без одобрења наставника. Позиви (путем телефона/интернета) не смеју се обављати током трајања наставе. Ученици који имају хитни случај могу да се јаве кући уз одобрење наставника“, наведено је у Смерницама.

Додају да ученик мора да испуни захтев било ког члана школског особља да се уздржи од употребе дигиталног уређаја. Уколико ученик не испуни захтев, дигитални уређај му се одузима у присуству сведока, пакује у коверту са учениковим именом, лепи и оставља на за то предвиђеном месту. По уређај може доћи родитељ након наставе.
„Ученик не сме да користи дигитални уређај за снимање, пренос или објављивање фотографија, аудио или видео-записа других ученика, наставника, наставног материјала и процене без писменог пристанка свих страна“, наведено је.

Лични дигитални уређаји не смеју се користити у тоалетима, свлачионицама или било ком простору у школи који се сматра приватним. Слике, видео и аудио датотеке снимљене у школи не смеју се преносити нити објављивати у било ком тренутку без изричите дозволе наставника или друге одговорне особе у школи.

Kршење наведених правила може довести до губитка могућности коришћења личних дигиталних уређаја у школи и током наставног процеса и/или дисциплинског поступка. У случају теже повреде обавеза од стране ученика коришћењем мобилног телефона, другог електронског уређаја и других средстава супротно одредбама ЗОСОВ-а и одредбама школског правилника, школа ће конкретан уређај одузети ученику, одложити га у коверту коју ће запечатити и похранити на одговарајуће место до доласка родитеља/законског заступника ученика или надлежног државног органа.

Школа неће претраживати садржај личних дигиталних уређаја ученика већ ће поступање са неовлашћено начињеним садржајем од стране ученика препустити надлежном државном органу, а у зависности од околности конкретног случаја предузеће све што је неопходно да материјал не буде уништен до његове предаје на даље поступање.

Пад у резултатима на ПИСА тестирању
На ПИСА тестирању 2022, чији су резултати недавно објављени, дошло је до пада у оствареним резултатима код већине земаља које су учествовале. У поређењу са 2018. годином учинак у земљама ОЕЦД-а пао за 10 поена у читању и за скоро 15 поена у математици. Чак пет земаља ОЕЦД-а имале су пад успешности у математици за 25 и више поена.

Док је више од половине од 81 испитане земље забележило пад, Немачка, Исланд, Холандија, Норвешка и Пољска забележиле су посебно оштар пад у резултатима из математике, саопштио је ОЕЦД.

У просеку, један од четири петнаестогодишњака се показао као лош у математици, читању и науци, што значи да нису могли да користе основне алгоритме или да тумаче једноставне текстове, показало је истраживање.

„KОВИД је вероватно одиграо неку улогу, али не бих га прецењивао. Постоје основни структурни фактори и много је већа вероватноћа да ће они бити трајне карактеристике наших образовних система које креатори политике заиста треба да схвате озбиљно“, рекао је директор образовања ОЕЦД-а Андреас Шлајхер на конференцији за новинаре.

Лоши резултати су обично били повезани са вишим стопама коришћења мобилних телефона у слободно време и где су школе пријавиле недостатак наставника.

Kо је све забранио мобилне телефоне
На основу анализе 200 образовних система широм света, Унеско процењује да је свака шеста држава забранила паметне телефоне у школама или кроз законе или кроз правилнике. Међу њима је и Француска, која је то правило увела 2018, као и Холандија, где ће одлука ступити на снагу 2024. године.

Најављујући забрану холандски министар образовања Роберт Дијкграф је рекао: „Ученици треба да се концертришу и добију прилику да добро уче. Мобилни телефони су ометачи – то показују научна истраживања. Треба да заштитимо ученике од тога“.

Према објављеном документу, постоје докази да претерана употреба мобилних телефона смањује образовни учинак и да провођење превише времена за екраном може да има негативне ефекте на емоционалну стабилност деце.

Недавно је Влада Новог Зеланда најавила да ће забранити употребу мобилних телефона у школама због забрињавајућег пада писмености код ученика

„Забранићемо телефоне у школама. Желимо да наша деца уче, а наши учитељи подучавају“, рекао је недавно премијер Kристофер Луксон.

Он је навео да би то спречило ометање часа и помогло ученицима да усредсреде пажњу на градиво. Истраживачи из новозеландске добротворне организације о образовању упозорили су прошле године да је у земљи завладала „криза писмености“. Они су навели да више од трећине петнаестогодишњака једва зна да чита или пише.




КАНЦЕЛАРИЈА УСПРС: 065/944 2000

Unija sprs logo

ПРАВНА СЛУЖБА УНИЈЕ СПРС: pravnik2usprs@gmail.com pravnik3usprs@gmail.com usprspravnik@gmail.com

ЧЛАНОВИ УСПРС РАДНИХ ПОДГРУПА ПРИ ШКОЛСКИМ УПРАВАМА

Јединствена листа технолошких вишкова

Листа радника са непуним радним временом

Слободна радна места

МОЈА ПРАВА – ПРЕУЗИМАЊЕ

ЗАХТЕВ ЗА ПРЕУЗИМАЊЕ – ТЕХНОЛОШКИ ВИШАК

ЗАХТЕВ ЗА ПРЕУЗИМАЊЕ – НЕПУНО РАДНО ВРЕМЕ

ПОПУСТИ ЗА ЧЛАНОВЕ УСПРС

ПЕТИЦИЈА УНИЈЕ СПРС – СМАЊЕЊЕ БРОЈА УЧЕНИКА У ОДЕЉЕЊУ

ПКУ – Covid 19

ПРОСВЕТА ИМА РЕЧ

Одлуке о расписивању конкурса на одређено и на неодређено. Споразуми о преузимању запослених Решења о избору кандидата

konkursi

VII a Фаза одобрених радних места 30 – 50%

VII Фаза одобрених радних места

VI Фаза одобрених радних места

V Фаза одобрених радних места

IV фаза одобрених радних места

III Фаза одобрених радних места

II Фаза одобрених радних места

I Фаза одобрених радних места

Izrada web sajta: ATEC Technologies
Scroll