СА СУДСКОГ РОЧИШТА

18. октобра 2021.

Са судског рочишта
(тужба против неисплаћених зарада током школске 2018/19. године за рад са дететом по ИОП2)

Позив да се појавим пред судом добила сам поштанским путем. Пре тога потписала сам пуномоћје адвокату који је у име синдиката заступао све колеге, који су предавали ђацима по ИОП2. Пред одређеним кабинетом Другог општинског суда у Катанићевој улици дочекала ме је сарадница адвоката који нас заступа. Поред ње био је адвокат одбране. Он заступа школу у којој радим (то је адвокат по службеној дужности).Након прозивке судске службенице ушли смо унутра.

СУДИЈА: (Пита да потврдим своје име и презиме, датум и место рођења, образовање и школу у којој радим. Након мог одговора пита.) Шта Вам је то професор разредне наставе? Шта предајете?
ЈА: Предајем скоро све, може се рећи. Ја сам учитељица.

СУДИЈА: (Пригодно се осмехује.) Ви сте радили са децом по ИОП2 програму током школске 2015/16. године?
ЈА: Тако је, радила сам током те школске године, али је тај исти ученик био у мом одељењу четири године, од школске 2015/16. до 2018/19. Јесте да се тужба односи на једну школску годину, али је заправо дете било све четири године у одељењу.

СУДИЈА: То је само једно дете?
ЈА: Да, иако бројчано делује готово занемарљиво, око тог једног детета непходна је читава апаратура. А где је осталих 26 ученика? То је био један регуларан разред где поред једног ученика постоје и остали са свим својим специфичностима. Сваки од њих је другачији карактер, породично окружење одакле долази, ниво интелигенције и друго. И њима је потребан иоле индивидуализовани приступ.

СУДИЈА: Опишите како је изгледао рад са таквим дететом.
ЈА: Ученик је из Предшколске установе уписан у школу са уредном потврдом о похађању програма обавезног предшколског образовања. Од психолога добила сам сугестију да је током тестирања уочена могућност слабијих постигнућа. Током првог месеца рада уочен је низ специфичности и одступања од стандардних могућности, понашања и постигнућа карактеристичних за децу тог узраста. Исте неправилности у развоју уочене су и од стране школског логопеда током тестирања. Ученик је са родитељима упућен на Институт за патологију говора у улици Краља Милутина, које су касније посећивали једном месечно. Након лекарских извештаја и успостављених дијагноза из спектра аутизма Ф 84, Ф90 и других, приступило се изради индивидуализованог наставног програма. Непотребно је и коментарисати да ми, као учитељи, нисмод овољно компетентни за рад сао ваквом децом. Ја јесам похађала и додатне семинаре из ове области и помагала се другом стручном литературом, али свакако да нисам постигла одређени компетентни ниво који имају људи који су уско сцепијализовани за рад са децом са посебним потребама. Да би се иоле адекватно снашал у новонасталој ситуацији биле су потребне свакодневне консулатције са школским логопедом, као јединим стручњаком који боље од свих осталих познајетематику. Израда ИОП2 захтева консултацију са школским педагогом и психологом. Ученичким родитељима предлагано је да школовање настави у специјализованој установи која чак има и обезбеђен превоз и храну. Они су то одбили. Дакле, дете је морало бити у мом одељењу јер родитељи имају право да одлуче. Дајем себи право да кажем, да смо сви ми, који смо се бавили овим дететом, колико год да нам додатне едукације фали, ипак стручнији од њих. Међутим, систем и процедура која нам је наметнута дозвољава да родитељски закључак буде последњи, да они одлучују. Иако нису компетентни и емотивно су пристрасни, кроје нам атмосферу у учионици. Наш посао није три месеца распуста током лета.

(Судски записничар гледа ка мени и преврће очима. Судија све време пажљиво слуша, наизглед са много разумевања клима главом.)

Када имате оваквог ученика, за кога не знате када ће почети да вришти, да плаче, да баца ствари, да устане, да се тргне, да почне да баца школски прибор са стола… морате бити спремни да адекватно одреагујете у свакоме моменту. Само ћу Вам рећи да ме је неколико пута дете ујело док сам бдећи над њим, рукама на његовој свесци, била окренута остатку разреда, који је причао. (Судски записничар гледа ка мени поново, спушта наочаре и слуша.) Морате имати увек адекватно спремљен дидактички материјал, неретко припремљен о сопственом трошку. Дакле, истовремено док држите наставу остатку одељења, пратите да безбедносно не угрожава никога али и да испуњава задатке који су према његовим способностима направљени. Такав вид рада захтева додатни методички рад код куће или у самој школи. И то није ништа ново јер нас, као поједнице, никад нико и не консултује, донесе се правило и ми га само реализујемо како знамо и умемо, са средствима које имамо (најчешће немамо) да не кажем да се сналазимо. Учешће у раду Тима за инклузивно образовање такође може да помогне. Мој ангажман састојао се и у консултацијама са стручњацима који су долазили из специјализованих школа са којима као школа сарађујемо. Све то помагало је у одређеној мери, али суштински дете није добило најадекватиније образовање које му је било потребно. Ученика је требало оспособити за обављање неких баналних дневних радњи попут облачења јакне и закопчавања до првих елемената писмености и даље. А где је осталих тридесетак ученика и родитеља који, наравно, очекују да и њихова деца имају минимум неких знања.
Стрес и неке трауматичне ситуације кроз које пролазите нису вредне додатних 10% увећане плате. Наш проблем је системски. Верујте да бих доделила не 10, него 200% бонуса свима који раде са таквом децом. То се не може измерити новцем. Наша професија је хумана и нико се није латио ове дипломе да би се обогатио. Овај посао се ради из најчистијих људских побуда, са много емпатије и филантропије – свака његова банализација на 4 сата рада и сан сваке жене јер има времена за сопствену децу је неприхватљива.

А СУДИЈА: Добро, у реду је, схватио сам. Хвала Вам, можете сести.
Након излагања колико који адвокат тражи новца у име поравнања судских трошкова, напустили смо судницу. Речено је да ће пресуда бити донета у наредном периоду.

Учитељица
ОШ „ Милоје Васић“
Београд – Гроцка




ПЕТИЦИЈА УНИЈЕ СПРС – СМАЊЕЊЕ БРОЈА УЧЕНИКА У ОДЕЉЕЊУ

ПОПУСТ 15 % ЗА ЧЛАНОВЕ УСПРС

Unija sprs logo

ПРАВНА СЛУЖБА УСПРС

ПКУ – Covid 19

ПРОСВЕТА ИМА РЕЧ

МОЈА ПРАВА – ПРЕУЗИМАЊЕ

ЗАХТЕВ ЗА ПРЕУЗИМАЊЕ – ТЕХНОЛОШКИ ВИШАК

ЗАХТЕВ ЗА ПРЕУЗИМАЊЕ – НЕПУНО РАДНО ВРЕМЕ

Јединствена листа технолошких вишкова

Листа радника са непотпуним радним временом

Слободна радна места

Одлуке о расписивању конкурса на одређено и на неодређено. Споразуми о преузимању запослених Решења о избору кандидата

konkursi

IV фаза одобрених радних места

III Фаза одобрених радних места

II Фаза одобрених радних места

I Фаза одобрених радних места

Izrada web sajta: ATEC Technologies
Scroll