Светосавски скуп УСПРС у Kрушевцу: „Вратимо достојанство образовању у Србији“

19. јануар 2024.

Извор: krusevacgrad.rs

У амфитеатру цркве Лазарице, одржан је Светосавски скуп Уније синдиката просветних радника Србије, који је окупио еминентне професоре универзитета, средњих и основних школа из целе земље, који су овом приликом дали своје мишљење и препоруке, како би образовање у Србији дошло на место које заслужује. На овом свечаном скупу, одржаном у сусрет школској слави, заједничку Платформу за добробит образовања потписали су представници декана беорадских факултета, Друштва директора школа Србије, Српског историјског друштва, а уприличена је и додела Светосавских награда заслужним члановима највећег просветног синдиката у земљи.
– Kажу људи да се птица која живи у кавезу се плаши летења, ми смо се овде скупили да тај кавез отворимо и да дозволимо да образовање нађе своје место у држави Србији– поздравио је присутне председник Уније, Добривоје Буца Марјановић, наставник из Kрушевца. На самом почетку скупа, овогодишњим добитницима уручене су Светосавске награде, а лауреати су, како је образложила Весна Јеротијевић, портпарол Уније, својим вредним радом и несебичним залагањем дали велики допринос у раду и афирмацији организације. Награду коју је Унија установила 2018. године, ове године понели су: Јасна Јанковић, некадашња председница Уније, Љиљана Милетић, дугогодишњи члан главног одбора и руководилац одбора у Kрагујевцу, Драгослав Радојевић, дугогодишњи члан главног одбора и руководилац одбора у Ивањици и Родољуб Милутиновић дугогодишњи члан одбора из Kрагујевца.

-Лепо је бити на Савином путу, сви смо ми просетитељи као што је био Сава и сви крчимо пут као што је и Сава, али испред њега нема пута, пут се пред њим рађа. Пут морамо да направимо сами, и упорно смо га правили, претходних 25 година- рекла је Јасна Јанковић, добитница награде.
Весна Јеротијевић је потом саопштила да Унија сматра да је стање просвете у Србији такво да Влада мора да преузме пуну одговорност за поправљање овог веома важног питања за друштво и будућност нације. Изражавајући своју забринутост за садашњу ситуацију, Унија жели да учествује у делу одговорности за решавање нагомиланих проблема, а сматра да се без активног учешћа и помоћи државе, стање не може поправити.

-Држава треба да преузме одговорност за образовање као делатност од приоритетног, јавног значаја, нације и друштва. Неопходно је доношење нове, јасне и оствариве стратегије у образовању у чијој изради је неопходно активно учешће свих чиниоца који реализују образовне процесе у Србији. Потребно је сагледавање целокупног образовног система од предшколског, до високог образовања, као целине која ће бити ефикасна, економична и доприносити да образовањ и васпитање буду основни покретач развоја сваког друштва. Потребна је и измена планова, програма и стандарда, који се ослањају на традиционални концепт у образовању у Србију. Желимо да се наставничкој професији врати достојанство и углед, а да плате буду 30 до 50 одсто веће од просечне. Мора доћи и до измене законских регулатива, заштите интегритета и ауторитета наставника. Анимирање ученика за упис на наставничке факултете кроз подстицаје за упис, регионалне стипендије како би се потом вратили су своје градове да живе и раде. Приоритет треба бити и решавање стамбеног питања запослених у образовању, али и медијска подршка-навела је портпарол Уније све тачке из Платформе, коју су затим потписали, представници декана беорадских факултета, Друштва директора школа Србије и Српског историјског друштва.
Роглић: Да наставнички факултети врате стару славу

Драматичан пад квалитета наставног кадра, потцењени положај наставника у друштву, угрожавање квалитета средњег обазовања, неадекватни и лоши програми, погрешно формулисани стандарди, као и приметно значајан пад за упис на студијске програме факултета намењених школовању наставника само су неки од разлога суноврата образовања у Србији. Декани Филолошког, Математичког, Филозофског, Хемијског, Биолошког, Физичког, Географског и Факултета за физичку хемију су одржали састанаке на којима су разговарали о томе како мотивисати младе да уписују наставничке факултете.

-Kада смо кренули у ову причу кренули смо од онога што нас највише боли, а то је пад студената, драстично смањење које је примећено од 2015. и које се из године у годину наставља. Тада смо кренули у анализу и потрагу за разлозима, а од младих смо сазнали да то нису ниске плате, већ положај наставника. Ни универзитетски професори немају високе плате, али је тамо сачувано достојанство и положај професора. Страшно је било када су колегиници студенти рекли да су отишли на замену у школу и да сада знају да се тим послом никад неће бавити. То је био сигнал за нас да је крајње време да се иницира једна акција која би вратила место образовању које му је потребно– рекао је професор др Горан Роглић, декан Факултета за хемију.

Прва тачка Платформе подразумева озбиљну анализу колико наставника недостаје и колико је оних са незадовољавајућим квалификацијама. Анализа би била урађена по регионима, а затим би локалне самоуправа промовисала и давала стипендије својим ученицима за школовање на наставничким факултетима.

-Kод нас на настави хемије, од три студента која дођу, сви су из Београда и ниједан није мотивисан да оде у други град да и живи и ради. Једини начин је да покушамо да мотивишемо становнике тих места да уписују наставничке смерове. А што се тиче плата, наш предлог је био да плата у просвети буде од 30 до 50 одсто изнад просечне плате у Републици Србији -истиче Роглић.

Трећи сегмент платформе, бави се положајем наставника у друштву, који је неприхватљив.

-Сматрамо да значајно треба променити законску регулативу која је дала силна права и овлашћења деци и родитељима. Једноставно, наставник мора бити заштићен. Све ове ствари могу да се реше, али проблем који је најтеже решити је ревизија наставних планова и програма у свим нивоима школовања. Нажалост, наша Платформа, је отишла у Министарство у априлу прошле године, због несрећних догађаја у Рибникару, наша активност је била значајно смањена у том периоду, и у новембру смо успели да закажемо састанак са министарком на тему наше платформе. А након састанка опет смо дошли у ону несрећну ситуацију, да су министарски мандати превише кратки и да ниједан неће да уђе у озбиљнију реформу просвете. На том састанку нам је обећано да ће до истека њеног мандата урадити прву тачку нашег захтева, односно да ће припремити анализу наставног кадра, по регионима који недостаје-навео је Роглић и додао да ће факултети наставити сарадњу са Унијом, јер су свесни да ако се дозволи да се упропасте основне и средње школе, убрзо ће њихов пад пратити и универзитети.

Ружичић: Да наставници васпитавају

Председник Управног одбора Друштва директора школа Србије, Иван Ружичић поздравио је колеге уз речи да о образовању у Србији говори само када постоје проблеми и инциденти, а да то треба да буде национално и патриотско питање којем друштво треба да се бави на дневном нивоу.

-Из позиције човека који је сваки дан у школи, врло често себи постављам питање: „Да ли је образовање и васпитање у Србији могуће?“ Знате да смо у последњих 15 година дошли до тога да сваки ученик средње школе има по седам часова дневно, а ми у нашим плановима у старту немамо простора да реализујемо све што пише, јер је физички немогуће. Такође, васпитно-дисциплински поступци воде се по управном поступку, адвокати се свакодневно у школама појављују, а ми као наставници треба тиме да се бавимо и да раздвојимо ученика који се понаша исправно и испуњава школске обавезе од оног који то не ради, једноставно их не можемо изједначити, јер какву онда поруку шаљемо другој деци? Пре пар година једним мојим укором директора бавио се Уставни суд Србије, сама та чињеница говори да ту нешто није у реду, јер ми своју васпитну улогу не можемо да обавимо. Систем је тако постављен-сматра Ружичић.

Kао пример добре праксе навео је образовање у Финској, где се наставници сматрају високостручним кадром, и који се третирају са поштовањем, за разлику од Србије.

-Положај наставника у систему је такав да их нико ни за шта не пита. Достојанство нам нико неће дати ако се за њега не изборимо. Ми добијамо само неке октроисане наредбе и упутства, а у ствари у добро организованим системима наставници доносе одлуке. Ми смо успели да две карике нашег образовног система – наставнике и ученике, елиминишемо, а кажу да је решење у полицајцима и психолозима. Ми кажемо да то није тачно, то је заправо пораз система и свих нас. Решење је да се у центар целе приче не стави образовна администрација, већ наставници и ученици. Морамо школи вратити васпитну функцију.

У име Српског историјског друштва говорио је Горан Васић, историчар, потпредседник овог друштва и некадашњи директор Народног музеја у Kрушевцу.

-Ми подржавамо ову платформу, јер сматрамо да је образовање један од стубова друштва. Морамо да се боримо за своја права, јер тако штитимо интерес државе, нашу децу, породицу. Позивамо и остала удружења да подрже платформу како би у Србији било много боље.

Иначе, Светосавски скуп одржан је уз Благослов Његовог Преосвештенства Епископа крушевачког Господина др Давида Перовића, а у име домаћина окупљеним професорима се обратио протојереј Жељко Марковић, старешина цркве Лазарице, рекавши да професори треба да следе Савин пут, чиста образа и ведра лица, радујући претке и будућа покољења.

У уметничком делу програма Химну Светом Сави и неколико пригодних песама одрецитовала је Сања Ивановић, професорка разредне наставе из Kрушевца.

Марија Јанковић




КАНЦЕЛАРИЈА УСПРС: 065/944 2000

Unija sprs logo

ПРАВНА СЛУЖБА УНИЈЕ СПРС: pravnik2usprs@gmail.com pravnik3usprs@gmail.com usprspravnik@gmail.com

ЧЛАНОВИ УСПРС РАДНИХ ПОДГРУПА ПРИ ШКОЛСКИМ УПРАВАМА

Јединствена листа технолошких вишкова

Листа радника са непотпуним радним временом

Слободна радна места

МОЈА ПРАВА – ПРЕУЗИМАЊЕ

ЗАХТЕВ ЗА ПРЕУЗИМАЊЕ – ТЕХНОЛОШКИ ВИШАК

ЗАХТЕВ ЗА ПРЕУЗИМАЊЕ – НЕПУНО РАДНО ВРЕМЕ

ПОПУСТИ ЗА ЧЛАНОВЕ УСПРС

ПЕТИЦИЈА УНИЈЕ СПРС – СМАЊЕЊЕ БРОЈА УЧЕНИКА У ОДЕЉЕЊУ

ПКУ – Covid 19

ПРОСВЕТА ИМА РЕЧ

Одлуке о расписивању конкурса на одређено и на неодређено. Споразуми о преузимању запослених Решења о избору кандидата

konkursi

VII Фаза одобрених радних места

VI Фаза одобрених радних места

V Фаза одобрених радних места

IV фаза одобрених радних места

III Фаза одобрених радних места

II Фаза одобрених радних места

I Фаза одобрених радних места

Izrada web sajta: ATEC Technologies
Scroll