Удаљење са наставе – награда или казна: Полемике у јавности због нове мере у циљу спречавања насиља у школама

28. новембар 2023.

Извор: euronews.rs

У неколико просветних закона унете су новине које се односе на кажњавање насиља у школама. Скраћени су рокови за дисциплински поступак, насилници више не могу да се током тог поступка преместе у другу школу, уведене су новчане казне за родитеље, а владање се уводи као бројчана оцена од другог разреда.

Међутим, једна од новина је удаљење са наставе ако ученик учини тежу повреду обавеза, најкраће на пет дана, а најдуже до окончања дисциплинског поступка. И док једни сматрају да је удаљење ученика са наставе право решење како би се смириле тензије у школи, други пак сматрају да је то награда за преступника.

Опомене и укори више нису довољне казне за ђаке који у школу унесу алкохол, дрогу или оружје, већ ће такви инциденти бити разлог за удаљење са наставе. Такву меру закон не препознаје као казну, јер су казне само васпитне и васпитно-дисциплинске, а просветни радници кажу да је могуће да је ни ученици неће тако доживети.
„Неки кажу да ће одлазак на суспензију заправо бити награда, неки да је казна. Можда није најбоље решење. Јесте решење за школу која ће тог тренутка моћи да физички склони дете које је направило проблем, али га неће трајно решити“, каже Снежана Романдић из Уније просветних радника.

Из Друштва директора Србије кажу да удаљење представља подршку ученику и појачан васпитни рад и даје школи времена за праведно поступање. Док је удаљење на снази, родитељ ученика и сам ученик дужни су да прате наставу, а школа да доставља материјал.

„Самим тим уважена су права ученика на наставни процес, те се удаљење ученика, односно његово одсуство не сматра неоправданим изостанцима. Његово одсуство третира се као учење на даљину, односно, онлајн настава. Ова мера је превентивног карактера која у тешким ситуацијама даје време школи за праведно и законско поступање, а самом ученику да укаже на важност поштовања правила у школи и испуњавања обавеза ученика“, кажу из Друштва директора Србије.
Тежак задатак пред родитељима
Одговор родитеља је да неће моћи на адекватан начин да испуне задатак који им се намеће – праћење наставе са децом.

„Kао родитељи треба да водимо рачуна о детету, да дете испуњава своје обавезе све што родитељска дужност јесте. А да пратимо наставне токове, правилнике да учествујемо у тој причи зато што је дете кажњено, то ће тодитељ очигледно морати, али је питање које резултате очекујемо“, каже Гордана Племић из Удружења „Родитељ“.

Од 173 државне школе у Београду, најмање 67 је пријавило тежи облик вршњачког насиља од јануара 2019. до марта 2020. године, показују истраживања Центра за истраживачко новинарство. За усаглашавање са новим мерама, које би требало да смање стопу насиља, школе имају рок од шет месеци, а министар просвете годину дана за доношење пратећих подзаконских аката.
Проф. Драгица Павловић Бабић са Филолошког факултета каже да прво треба говорити какве ефекте ће дати те мере, а онда колико ће то бити брзо.

„Не видим да те мере доприносе успостављању било какве комуникације родитељ- преступник- школа. Мислим да ће овде све три стране бити у забуни шта да раде. Сви ће се осећати лоше, повређено. Не видим да ће ефекти ићи у правцу у ком је законодавац желео да иде. Не мислим да је намера лоша, али мислим да је мера неприпремљена“, рекла је Павловић Бабић за Euronews Srbija.

Она је навела да све мере, осим скраћивања дисциплинског поступка, мењају климу у школи и директно утичу на понашање преступника.
Награда или казна?
„Бојим се да овим нећемо послати добру поруку. Тачно је да је социјална изолација казнена мера, али школа није једино место где се одвија интерација између вршњака. Ученик је, вероватно, насилни чин извршио јер се осећа изоловано, не осећа се делом заједнице, те ће мера изолације само то осећање да појача“, рекла је Павловић Бабић.

Додаје да се искључење на недељу или две може сматрати наградом и казном, зависно како то интерпретира ученик.
„То је део климе, културе која влада у самој школи, самом одељењу. Законодавац, који је на врху пирамиде и веома удаљен од оног што је школска свакодневица, не може да зна какав ће ефекат имати те мере. Питање је да ли је то и за школу казна или награда јер сутра ће опет добити ученика који је недељу, две био одсутан, имао је обавезу да ради, али питање је да ли ће радити“, рекла је она.

Појашњава да је тешко средњошколца, који је под негативним емоционалним набојем, фокусирати на наставна питања. Додаје да родитељи остају сами са проблемом без вођења, подршке и са повишеном одговорношћу.

„Намера је била добра, али је реализација трапава. Мислим да ће ефекти бити различити од школе до школе, ситуације до ситуације. Боље је да овакве ствари регулише сама школа него законодавац одозго. Да казнене мере буду у складу са школском климом и шта школа може да подржи“, навела је она.




КАНЦЕЛАРИЈА УСПРС: 065/944 2000

Unija sprs logo

ПРАВНА СЛУЖБА УНИЈЕ СПРС: pravnik2usprs@gmail.com pravnik3usprs@gmail.com usprspravnik@gmail.com

ЧЛАНОВИ УСПРС РАДНИХ ПОДГРУПА ПРИ ШКОЛСКИМ УПРАВАМА

Јединствена листа технолошких вишкова

Листа радника са непотпуним радним временом

Слободна радна места

МОЈА ПРАВА – ПРЕУЗИМАЊЕ

ЗАХТЕВ ЗА ПРЕУЗИМАЊЕ – ТЕХНОЛОШКИ ВИШАК

ЗАХТЕВ ЗА ПРЕУЗИМАЊЕ – НЕПУНО РАДНО ВРЕМЕ

ПОПУСТИ ЗА ЧЛАНОВЕ УСПРС

ПЕТИЦИЈА УНИЈЕ СПРС – СМАЊЕЊЕ БРОЈА УЧЕНИКА У ОДЕЉЕЊУ

ПКУ – Covid 19

ПРОСВЕТА ИМА РЕЧ

Одлуке о расписивању конкурса на одређено и на неодређено. Споразуми о преузимању запослених Решења о избору кандидата

konkursi

VII Фаза одобрених радних места

VI Фаза одобрених радних места

V Фаза одобрених радних места

IV фаза одобрених радних места

III Фаза одобрених радних места

II Фаза одобрених радних места

I Фаза одобрених радних места

Izrada web sajta: ATEC Technologies
Scroll