Вратити дигнитет наставнику, Проф. др Ива Драшкић Вићановић, декан Филолошког факултета Универзитета у Београду

17. март 2024.

Извор: cordmagazine.com

Предлози изнети у нашој Платформи су изводљиви у кратком року, не захтевају никакве крупне и дуготрајне реформе и могу довести до крупног и видљивог бољитка већ у наредних неколико година.

Платформа Универзитета у Београду за унапређење статуса наставничких студијских програма на УБ и очување образовног система у Републици Србији, позната у јавности као „Платформа осам декана“, постала је, током протекле године, документ око кога су се окупили и који су подржали кључни форуми у Републици Србији: готово пре годину дана Платформу је једногласно усвојио Сенат УБ, недуго потом сви факултети природних наука и математике и сви репрезентативни синдикати просветних радника Србије.

Платформа је снажно одјекнула и наишла на необично добар пријем и код оних који су непосредно заинтересовани – просветних радника и студената – али, занимљиво, и у широј јавности. Уочено је и да је ово први пут да иницијатива долази са универзитета, од групе декана, што су поздравили и наставници и студенти.

Начин на који је Платформа одјекнула сигнализира да у друштву постоји снажна свест да нам је образовни систем озбиљно угрожен, да држава која нема добар темељ у образовању нема никакву перспективу и да је последњи тренутак да се делује брзо, мудро и одговорно. Такође, снажан одјек Платформе и добар пријем на који је наишла указују на један њен битан и препознатљив квалитет: она шаље разумну и оптимистичну поруку да је могуће променити ситуацију и знатно је побољшати у релативно кратком временском року.

О чему се заправо ради?

Платформа јесте иницијално предлог нас осам декана факултета који школују наставнике: Математичког, Хемијског, Физичког, Физичке хемије, Биологије, Географије, Филозофског и Филолошког. Наш почетни мотив за овај ангажман била је забринутост због ситуације на нашим факултетима и због драстичног и застрашујућег пада интересовања за упис на наставничке смерове. Тај пад је почео 2015. године и ситуација бива све гора из године у годину. Примера ради, 2015. наставнички смер на хемији је уписало 26 студената, прошле године 3; математику 29, а прошле године такође 3; биологију 15, а прошле године 2, итд. (Декан Хемијског факултета, проф. др Горан Роглић, урадио је на ову тему сјајну презентацију и изложио је на скупу у САНУ крајем прошле године.)

„Начин на који је Платформа одјекнула сигнализира да у друштву постоји снажна свест да нам је образовни систем озбиљно угрожен, да држава која нема добар темељ у образовању нема никакву перспективу и да је последњи тренутак да се делује брзо, мудро и одговорно“

Нас осморо смо формирали радну групу, морам рећи – аутохтону и крајње ефикасну радну групу, која је задатак што га је самој себи поставила обавила за непуна три месеца. Ово је важно напоменути јер у јавности постоји (оправдан) одијум према појму „радне групе“ уопште, будући да је постало уобичајено да неко ко има полуге моћи, а не жели да реши неки проблем – формира „радну групу“, која потпуно умртви покушај таворећи годинама без покрета и учинка. Дакле, нас осморо смо потпуно другачија радна група, самоформирана и, следствено томе, брза и ефикасна, а наш мотив као одговорних професора и декана била је жеља да нешто истински урадимо.

Предлози изнети у нашој Платформи су изводљиви у кратком року, не захтевају никакве крупне и дуготрајне реформе (реч „реформа“ је још један термин према коме јавност има оправдани одијум) и могу довести до крупног и видљивог бољитка већ у наредних неколико година. Издвојићу неколико теза из наше Платформе, коју смо поделили у две целине – „Уочени проблеми“ и „Предлози решења“.

Kонстатовали смо да је наставничком позиву одузето достојанство, да друштво не цени овај позив, што ђаке све више подстиче на недолично понашање према наставницима. Медији често извештавају о бизарним ситуацијама у учионици у којима се ученици према наставнику понашају на видно бахат и насилнички начин.

Финансијска ситуација у којој се налазе наставници је катастрофална. Плате су увредљиво ниске, што је јасан сигнал да овај позив није један од приоритета државе. Наставници су, поред тога, оптерећени непотребним, бесмисленим, административним обавезама које им одузимају време и убијају вољу за радом.

Приметно је и урушавање квалитета образовања: резултати на ПИСА тестовима указују на видан пад функционалне писмености. (На пример, када је читање у питању, функционална писменост подразумева да ученик уме да формулише тврдње које су изнете у тексту и препозна аргументацију у прилог тим тврдњама, да може самостално да сажме текст а не изгуби његову суштину, да препозна и информације које у тексту нису експлицитно изречене итд.)

Предложене су следеће мере.

Први корак ка решавању кризе јесте да се прецизно утврди стање наставног кадра у Србији, што значи да је неопходно да Министарство просвете хитно спроведе анализу по регионима, како би се утврдило колико наставника недостаје по предметима. Једно од решења проблема недостајућег кадра могло би бити да региони стипендирају студенте у складу са својим потребама. Предложили смо и да се усвоји програм постепеног повећања плата наставника до момента када ће оне бити на нивоу 1,3 до 1,5 просечних зарада у Србији. Поред тога, апсолутно је неопходно заштитити интегритет наставника. Један од начина је да се пропишу мере којима се проверавају приговори на оцењивање и успоставе протоколи поступања у случају непримереног понашања ученика и родитеља.

Да би се вратио дигнитет образовном систему, мора се вратити дигнитет наставнику. А да би се вратио дигнитет наставнику, он мора бити пристојно плаћен, заштићен и уважен.

Имајући све ово у виду, позвали смо Министарство просвете да одмах предузме потребне кораке и добили обећање да ће се по нашем предлогу поступати и уверавања да су анализе стања по регионима започете. Држимо их за реч.

Последњих година се много говори о демографском паду и једној тамној слици која чека Србију у будућности: све је мање деце и, како сада ствари стоје, све ће их мање бити. Но, постоји још једна тамна визија која се надвила над нашу блиску будућност, и која је извесна за само неколико година, ако се нешто не предузме сад и одмах: деце има, ученици чекају – а нема ко да уђе у учионицу.




КАНЦЕЛАРИЈА УСПРС: 065/944 2000

Unija sprs logo

ПРАВНА СЛУЖБА УНИЈЕ СПРС: pravnik2usprs@gmail.com pravnik3usprs@gmail.com usprspravnik@gmail.com

ЧЛАНОВИ УСПРС РАДНИХ ПОДГРУПА ПРИ ШКОЛСКИМ УПРАВАМА

Јединствена листа технолошких вишкова

Листа радника са непотпуним радним временом

Слободна радна места

МОЈА ПРАВА – ПРЕУЗИМАЊЕ

ЗАХТЕВ ЗА ПРЕУЗИМАЊЕ – ТЕХНОЛОШКИ ВИШАК

ЗАХТЕВ ЗА ПРЕУЗИМАЊЕ – НЕПУНО РАДНО ВРЕМЕ

ПОПУСТИ ЗА ЧЛАНОВЕ УСПРС

ПЕТИЦИЈА УНИЈЕ СПРС – СМАЊЕЊЕ БРОЈА УЧЕНИКА У ОДЕЉЕЊУ

ПКУ – Covid 19

ПРОСВЕТА ИМА РЕЧ

Одлуке о расписивању конкурса на одређено и на неодређено. Споразуми о преузимању запослених Решења о избору кандидата

konkursi

VII Фаза одобрених радних места

VI Фаза одобрених радних места

V Фаза одобрених радних места

IV фаза одобрених радних места

III Фаза одобрених радних места

II Фаза одобрених радних места

I Фаза одобрених радних места

Izrada web sajta: ATEC Technologies
Scroll