За 1. септембар се спрема катастрофа за хиљаде ђака широм Србије

31. јула 2022.

Нови Закон о рационализацији који ће се примењивати од септембра подразумеваће комбиновану наставу за ученике од 5. до 8. разреда. То у пракси значи да ће у школама у мањим срединама, у истој учионици седети ђаци петог и седмог разреда, а наставник је принуђен да час припреми тако да нико није на губитку, а да ли је то могуће?

„Угрожене су све школе које имају мали број деце. Конкретно, ја предајем географију. Принуђена сам да за 45 минута предајем различите ствари. Када израчунамо, деца ће имати по 22, 5 минута наставе“, каже за Нову Милена Танасијевић, наставница из Ивањице.

Она сматра да је по среди дискриминација деце, с обзиром да је право на образовање једнако.

„Увођењем овог Закона, угоржена су деца на селу, а родитељи су наравно против тога да им дете слуша наставу на овакав начин“, додаје Танасијевић.

На адресе школских управа Министарство просвете већ је проследило дописе у којима се наводи да су школе дужне да доставе број ученика по одељењима, након чега ће, по свему судећи, уследити прерасподела.

„Не знамо још које разреде планирају да споје. Из Школске управе нису ни хтели да нас саслушају, већ су нам тражили бројно стање.“, наводи Танасијевић.

Према неким информацијама, уколико одељење има мање од 15 ђака, уследиће комбиновање са другим разредима.

Ова одлука уништиће српска села

Школе, по забаченим крајевима Србије, могле би напрасно да нестану, након што родитељи, уплашени од новог начина рада, врло лако могу да донесу одлуку да дете упишу у приградску или градску школу.

„На овај начин деца губе право на образовање. Потписујемо петицију, родитељи у селима немају избора. У појединим селима родитељи су се конкретно изјаснили да ће уколико дође до овакве одлуке, исписати децу из школе“, каже Танасијевић.

Александра Ћурчић испред просветног синдиката сматра да је по среди кршење Конвенције о људским правима.

„Дечје право гарантује квалитетно и неометано образовање. Ми као наставно особље нисмо оспособљени за такав вид наставе, а посебно што родитељи, ученици и наставници нису укључени у доношење овог Закона. Дакле, ако прихватимо ово, ми смо директни учесници у дискриминацији ђака. Ученика на теренима, у забаченим школама имамо врло мало, али смо све њих образовали и оспособили, васпитали и утицали на то да будемо максимално укључени у процес њиховог одрастања“, напомиње Ћурчић.

Додаје и да се нада ће се пронаћи неко решење.

„Чак и да се ми оспособимо да предајемо на такав начин, не знамо како ће то утицати на децу“, додаје Ћурчић.

Она пита шта Министарство за село има да каже на овакву одлуку, која директно гаси школе по удаљеним местима.

А шта каже Министарство просвете?

Негативан тренд у природном прираштају доводи до смањења броја ученика, а тај вишедеценијски тренд се одразио најпре на школе које нису у градским насељима, речено је данас Тањугу у Министарству просвете, поводом забринутости Уније синдиката просветних радника Србије да ће нова Уредба Министарства која прописује да се настава од 5. до 8. разреда може организовати и у комбинованом одељењу, затворити мале школе.

Министарство наводи и да многе школе које нису у градским насељима, нису „угашене“ односно нису обуставиле процес наставе, већ је дошло до промене статуса, где је једна школа престала да буде самостално правно лице и постала издвојено одељење друге веће школе.

Министарство подсећа да је, као и сваке године, школама упутило Стручно упутство о формирању одељења и начину финансирања у основним и средњим школама, где су процедуре јасно дефинисане.

Према тим процедурама, директори школа најкасније до 8. августа треба да доставе надлежној школској управи предлог за формирање одељења за наредну школску годину, који садржи податке о броју ученика у разредма као и преглед броја одељења за матичну школу и за свако издвојено одељење.

Уколико је реч о комбинованим одељењима, такође, потребно је да доставе број ученика по одељењима и разредима. Стручним упутством предвиђено је да за „признавање“ мањег броја ученика у одељењу од прописаног, школа добија сагласност надлежне школске управе.

Школа чији захтев одбије надлежна школска управа, може ради поновног разматрања да се обрати Министарству у року од пет дана од добијања негативног одговора надлежне школске управе.

Министарство такође подсећа да континуитет образовно-васпитног рада у школама са комбинованим одељењима има дугу традицију у срединама са малим бројем ученика и наводи да је Законом о основном образовању између осталог, прописано је да образовно-васпитни рад од петог до осмог разреда може да се организује и у комбинованом одељењу.

Законом је одређен и број ученика у таквим одељењима-комбиновано одељење састављено од два разреда може да има 15 ученика, а одељење од три или четири разреда до 10 ученика.

Локална самоуправа надлежна је за доношење мреже школа на њеној територији, додају у Министарству.

Извор: Нова С




ПЕТИЦИЈА УНИЈЕ СПРС – СМАЊЕЊЕ БРОЈА УЧЕНИКА У ОДЕЉЕЊУ

ПОПУСТИ ЗА ЧЛАНОВЕ УСПРС

Unija sprs logo

ПРАВНА СЛУЖБА УСПРС

ПКУ – Covid 19

ПРОСВЕТА ИМА РЕЧ

МОЈА ПРАВА – ПРЕУЗИМАЊЕ

ЗАХТЕВ ЗА ПРЕУЗИМАЊЕ – ТЕХНОЛОШКИ ВИШАК

ЗАХТЕВ ЗА ПРЕУЗИМАЊЕ – НЕПУНО РАДНО ВРЕМЕ

Јединствена листа технолошких вишкова

Листа радника са непотпуним радним временом

Слободна радна места

Одлуке о расписивању конкурса на одређено и на неодређено. Споразуми о преузимању запослених Решења о избору кандидата

konkursi

V Фаза одобрених радних места

IV фаза одобрених радних места

III Фаза одобрених радних места

II Фаза одобрених радних места

I Фаза одобрених радних места

Izrada web sajta: ATEC Technologies
Scroll