Извор: nin.rs
Шведске просветне власти одлучиле су да у школе врате што више књига, уместо таблета, рачунара и других дигиталних помагала. Kако је објаснило шведско министарство просвете у науке, „дигитална средства за учење треба да се уводе у наставу само у узрасту у коме промовишу учење ученика и не ометају га“. Шведска влада такође неће следити предлог Националне агенције за образовање за дигиталну стратегију, јер су је, како је објашњено, критиковали су је неуронаучници и педијатри.
Због чега су се власти Шведске, земље која се може назвати пиониром осавремењивања и дигитализације наставе, одлучиле на овако „драстичан“ корак и шта други могу из тог примера да науче. Шведско министарство просвете дало је опширно објашњење.
„Способност ученика да читају и разумеју оно што читају је основа за учење у свим школским предметима. Школска политика шведске владе има за циљ да се врати основама и обнови снажан школски систем заснован на знању, са нагласком у раним разредима на основне вештине као што су читање, писање и рачунање“, објашњавају из тог министарства.
Kако додају, „најбољи услови за развој основних вештина читања и писања могу се наћи у аналогним окружењима са аналогним помагалима“.
„Због тога је важно да ученици могу да раде са оловком и папиром и, на крају, али не и најмање важно, да имају приступ уџбеницима и школским библиотекама са особљем“, каже министарка за школе Лота Едхолм.
Поред тога, добре вештине читања омогућавају ученицима да се крећу светом и стекну неопходна знања и информације, али и да доживе радост читања – прилику да открију нове светове и разумеју и друге и себе.
„Постоје научни докази да окружења без екрана стварају боље услове за децу да граде односе, концентришу се и уче да читају и пишу. Због тога је важно да се дигитална средства за учење уводе у наставу само у узрасту када промовишу и не ометају учење ученика. Стога се мора пажљиво размотрити употреба таквих помагала“, наводи шведско министарство.
Шведске просветне власти одлучиле су да у школе врате што више књига, уместо таблета, рачунара и других дигиталних помагала. Kако је објаснило шведско министарство просвете у науке, „дигитална средства за учење треба да се уводе у наставу само у узрасту у коме промовишу учење ученика и не ометају га“. Шведска влада такође неће следити предлог Националне агенције за образовање за дигиталну стратегију, јер су је, како је објашњено, критиковали су је неуронаучници и педијатри.
Због чега су се власти Шведске, земље која се може назвати пиониром осавремењивања и дигитализације наставе, одлучиле на овако „драстичан“ корак и шта други могу из тог примера да науче. Шведско министарство просвете дало је опширно објашњење.
„Способност ученика да читају и разумеју оно што читају је основа за учење у свим школским предметима. Школска политика шведске владе има за циљ да се врати основама и обнови снажан школски систем заснован на знању, са нагласком у раним разредима на основне вештине као што су читање, писање и рачунање“, објашњавају из тог министарства.
Kако додају, „најбољи услови за развој основних вештина читања и писања могу се наћи у аналогним окружењима са аналогним помагалима“.
„Због тога је важно да ученици могу да раде са оловком и папиром и, на крају, али не и најмање важно, да имају приступ уџбеницима и школским библиотекама са особљем“, каже министарка за школе Лота Едхолм.
Поред тога, добре вештине читања омогућавају ученицима да се крећу светом и стекну неопходна знања и информације, али и да доживе радост читања – прилику да открију нове светове и разумеју и друге и себе.
„Постоје научни докази да окружења без екрана стварају боље услове за децу да граде односе, концентришу се и уче да читају и пишу. Због тога је важно да се дигитална средства за учење уводе у наставу само у узрасту када промовишу и не ометају учење ученика. Стога се мора пажљиво размотрити употреба таквих помагала“, наводи шведско министарство.
Kао су објаснили, ученицима у Шведској је потребно више уџбеника.
„Физичке књиге су важне за њихово учење, али многим школама још увек недостају одговарајући уџбеници. Влада је стога увела нову државну субвенцију за коју директори школа могу да конкуришу за набавку одређеног наставног материјала за предшколске установе, основну школу, основну школу за ученике са интелектуалним тешкоћама, специјалну школу и школу Сами. Ова државна субвенција може се користити за уџбенике које производе издавачи, са или без дигиталних компоненти, намењене за употребу у учионици. Такође је могуће конкурисати за државне грантове за приручнике за наставнике. У 2023. години издвојено је укупно 685 милиона шведских круна (1 евро је 11,25 шведских круна), а од 2024. годишње ће се издвајати 500 милиона шведских круна“, додају из министарства.
Раније ученицима није био гарантован приступ уџбеницима, а одлуком шведског парламента од 1. јула 2024. године ступају на снагу измене Закона о образовању, којима ће се, између осталог, обезбедити да ученици имају приступ уџбеницима, другим образовним материјалима и другим помагалима за учење. Влада је задужила шведски школски инспекторат да провери приступ ученика уџбеницима и другим наставним материјалима.
„Приступ доброј белетристици и публицистици је неопходан да би се инспирисала страст за читањем. Влада је инвестирала како би омогућила предшколским установама и школама да купују више литературе, као и улагање у развој вештина наставника како би се ојачале језичке вештине, писмености и математичке вештине ученика. Улагања у књиге и обуку за одређене вештина износиће 179 милиона шведских круна 2024. године, након чега ће следити процењених 500.000 круна годишње“, наводи шведско министарство.
Ученици треба да имају приступ школским библиотекама са особљем јер школски библиотекари и добро опремљене школске библиотеке играју важну улогу у промовисању читалачког интересовања и писмености, наводе из шведског министарства и додају да ће због тога влада предложити за ту намену 216 милиона шведских круна у 2025. години, након чега следи процењених 433 милиона шведских круна годишње. Влада ће такође предложити измене и допуне Закона о образовању како би се ученицима омогућио приступ школским библиотекама са особљем.
Способност наставника да бирају и користе средства за учење је кључна за квалитет наставе и учења, објашњавају шведске просветне власти.
„Прикупљени научно-емпиријски подаци и доказано искуство показују да се основне вештине као што су вештине односа, пажња и концентрација као и способност читања, писања и рачунања најбоље стичу аналогним активностима у аналогном окружењу. Фокус треба да буде на физичким књигама у млађем узрасту, а дигитална помагала за учење треба да се користе само ако имају позитиван утицај како деца одрастају, под условом да се то ради селективно и засновано на јасној научној подршци и документованој образовној додатној вредности. Влада је стога задужила Националну агенцију за образовање да изради опште смернице или препоруке, као и пратећи материјал о избору и употреби средстава за учење у учионици“, истичу из шведског министарства.
Тренутно је у предшколском узрасту обавезно да се деци обезбеде дигитални уређаји у наставном пану и програму, а тренутно се спроводи ревизија таквих прописа.
„Национална агенција за образовање, која тренутно спроводи ревизију у области дигитализације у предшколском програму, предложиће и измене које више неће захтевати коришћење дигиталних средстава за учење у предшколским установама. Свака могућа употреба дигиталних средстава за учење у предшколским установама треба да буде селективна и заснована на јасној научној подршци и документованој образовној додатној вредности. Kоначни извештај треба поднети до 4. јуна 2024. године“.
Такође, одлучено је да се национални тестови и средства за оцењивање у основним и средњим школама више не дигитализују.
„Од јануара 2024. национални тестови и алати за оцењивање у основним школама више неће бити дигитализовани. Научно је доказано да ученици нижих разреда основне школе најбоље уче уз помоћ оловке, папира и физичких књига. Национална тестирања у основним школама би стога такође требало да се спроводе аналогно“, саопштава шведско министарство просвете.
Поред тога, припрема се и студија како да се ојача област читања и разумевања прочитаног у наставним плановима и програмима.
Kако би се свим ученицима пружила прилика да читају шведску и међународну белетристику, шведска влада је предложила израду спискова за лектиру, као помоћ наставницима у одабиру лектире.